vandaag, 19:40Reizigers in Gelderland moeten woensdagochtend rekening houden met flinke hinder door een landelijke ov-staking. Werknemers in het openbaar vervoer leggen tussen 04.00 en 08.00 uur het werk neer uit protest tegen kabinetsplannen voor de WW en de AOW-leeftijd.De vakbond wil met de staking aandacht voor bezuinigingen op de werkeloosheidswet en het verhogen van de AOW-leeftijd. De staking is dus niet gericht op de werkgevers, maar op het kabinet. Geleidelijk opstartenDe staking duurt tot 08.00 uur en geldt voor werknemers in het hele openbaar vervoer. Volgens de NS wordt na afloop van de staking de normale dienstregeling geleidelijk hervat.Vanaf woensdag rijden er bovendien minder treinen tussen Arnhem en Utrecht vanwege het warme weer. In plaats van zes treinen ieder uur, rijden er nu nog maar vier. De reden om preventief minder treinen te laten rijden, is dat mogelijke storingen daardoor beter kunnen worden opgevangen.Ook medewerkers in de schoonmaakbranche zijn opgeroepen om te staken. Daarom vraagt de NS reizigers om hun afval zoveel mogelijk zelf mee te nemen.NS schrapt treinen op druk traject vanwege code oranje(opent in nieuw venster)