vandaag, 07:13OV-reizigers moeten woensdag rekening houden met flinke hinder. Vakbonden hebben medewerkers in het openbaar vervoer opgeroepen om tot 8.00 uur het werk neer te leggen. Daardoor kunnen trams, bussen en treinen uitvallen. De gevolgen verschillen per vervoerder.HTM, de vervoerder in Den Haag, heeft al aangekondigd dat alle trams en bussen woensdag pas vanaf 8.00 uur gaan rijden. Volgens het vervoersbedrijf vertrekken de voertuigen dan vanuit de remise. Naar verwachting duurt het tot ongeveer 10.00 uur voordat de dienstregeling weer grotendeels normaal verloopt.RET kiest voor dezelfde aanpak als HTM. Bij RET rijden metro's en bussen woensdag vóór 8.00 uur niet. Net als bij HTM wordt de dienstregeling daarna opgestart. RET rijdt in onze regio onder meer in Delft, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp en Zoetermeer.Qbuzz en EBSBij Qbuzz hangt de impact van de staking af van hoeveel medewerkers besluiten het werk neer te leggen. Daardoor kunnen op woensdagochtend ritten uitvallen. Qbuzz is de busmaatschappij in de regio's Leiden, de Bollenstreek, Alphen aan den Rijn en Gouda. Reizigers krijgen het advies de reisplanner goed in de gaten te houden.Bij EBS, dat het busvervoer verzorgt in de gemeenten rond Den Haag, hangt de impact eveneens af van hoeveel chauffeurs deelnemen aan de staking. Volgens een woordvoerder blijven de bussen rijden, tenzij een chauffeur besluit het werk neer te leggen. TreinDe NS bevestigt dat door de staking woensdagochtend geen treinen rijden tussen 4.00 en 8.00 uur. Daarna moet de dienstregeling weer worden opgestart en kunnen ritten de rest van de ochtend ook anders lopen dan reizigers gewend zijn, waarschuwt de NS.Omdat ook werknemers van bus-, tram- en metrovervoer staken, is het voor de NS niet mogelijk om vervangend vervoer aan te bieden.StakingDe actie is een initiatief van de vakbonden CNV, FNV en VCP. Zij protesteren tegen bezuinigingen op de sociale zekerheid die het kabinet wil doorvoeren. Volgens de bonden kunnen die plannen gevolgen hebben voor mensen die werkloos of arbeidsongeschikt raken.Celine (29) rijdt op de tram bij HTM: 'Kreeg bosje bloemen van een reiziger' - Omroep West(opent in nieuw venster)
Ov-reizigers opgelet: staking kan woensdag voor flinke hinder zorgen
OV-reizigers moeten woensdag rekening houden met flinke hinder. Vakbonden hebben medewerkers in het openbaar vervoer opgeroepen om tot 8.00 uur het werk neer te leggen.
Vakbonden roepen op tot staking openbaar vervoer woensdag 4:00-8:00 uur (tram, bus, metro, trein) tegen socialezekerheid-bezuinigingen; verstoringen tot ca. 10:00 uur. Tech-organisaties dienen mobiliteitsrisico in te plannen en remote-work maatregelen activeren voor woensdagochtend.









