Arriva heeft bussen en treinen rijden in Drenthe, Friesland, Gelderland, Groningen, Limburg, Noord-Brabant en Overijssel. Daar ligt het treinverkeer grotendeels stil. In Friesland rijden de treinen wel tussen Harlingen en Leeuwarden en tussen Stavoren en Leeuwarden wel. De bussen rijden er beperkt.

Vervoersbedrijf Keolis meldt dat ongeveer de helft van alle ritten is uitgevallen. Bussen in onder meer Almere en de provincie Utrecht rijden niet of minder. Tussen Kampen, Zwolle en Enschede rijden vier van de zes treinen niet. Alleen tussen Amersfoort en Ede-Wageningen wordt niet gestaakt.

Verder zijn door heel het land de treinstations vrijwel leeg, meldt een woordvoerder van de NS aan persbureau ANP. "Het is uitgestorven. Reizigers zijn goed geïnformeerd en zijn niet naar de stations gekomen." Op Amsterdam Centraal zijn toch wat reizigers te zien. De airportsprinter van Amsterdam naar Hoofddorp rijdt namelijk wel.

De staking is georganiseerd door vakbond FNV en richt zich tegen de kabinetsplannen voor bezuinigingen op de sociale zekerheid. De vakbond stelt dat deze alle werkenden en uitkeringsgerechtigden raakt.

De stakingen duren nog tot 8.00 uur. Daarna wordt de dienstregeling weer opgestart. Volgens Arriva rijdt alles rond 9.00 uur weer normaal. Keolis zegt dat alles vanaf 8.00 uur weer rijdt, maar dat het in Utrecht nog wel tot 10.00 uur kan duren. Ook de NS verwacht opstartproblemen. Daarnaast waarschuwt de vervoerder voor drukke treinen en volle perrons zodra de dienstregeling weer op gang komt.