De treinen en bussen van vervoerder Arriva, die normaal gesproken in Drenthe, Friesland, Gelderland, Groningen, Limburg, Noord-Brabant en Overijssel rijden, staan grotendeels stil. In Friesland rijden de treinen wel tussen Harlingen en Leeuwarden en tussen Stavoren en Leeuwarden. De bussen rijden er beperkt.
Vervoersbedrijf Keolis meldt dat ongeveer de helft van alle ritten is uitgevallen. Bussen in onder meer Almere en de provincie Utrecht rijden niet of minder. Tussen Kampen, Zwolle en Enschede rijden vier van de zes treinen niet. Alleen tussen Amersfoort en Ede-Wageningen wordt niet gestaakt.
Verder zijn de treinstations in het hele land vrijwel leeg, meldt een woordvoerder van de NS aan persbureau ANP. "Het is uitgestorven. Reizigers zijn goed geïnformeerd en niet naar de stations gekomen." Op Amsterdam Centraal zijn toch wat reizigers te zien. De airportsprinter van Amsterdam naar Hoofddorp rijdt namelijk wel.
De staking is georganiseerd door vakbond FNV en richt zich tegen de kabinetsplannen voor bezuinigingen op de sociale zekerheid. De vakbond stelt dat alle werkenden en uitkeringsgerechtigden worden geraakt.
Vanaf 8.00 uur wordt de dienstregeling weer opgestart. Volgens Arriva rijdt alles rond 9.00 uur weer normaal. Keolis zegt dat alles vanaf 8.00 uur weer rijdt, maar dat het in Utrecht nog wel tot 10.00 uur kan duren. Ook de NS verwacht opstartproblemen. Het bedrijf waarschuwt voor drukke treinen en volle perrons zodra de dienstregeling weer op gang komt.














