Wie woensdag wil reizen per spoor moet rekening houden met uitval van treinen en verstoring van de dienstregeling. Vakbonden FNV, CNV en VCP staken die dag tegen de in hun ogen afbraak van de sociale zekerheid in Nederland. Vanwege de stakingsdreiging heeft NS tussen 4.00 en 8.00 uur de volledige dienstregeling geschrapt. Ook de stadsvervoerders in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag – GVB, RET en HTM – doen mee aan de acties.

De stakingen in het openbaar vervoer – die weliswaar ’s ochtends plaatsvinden maar vermoedelijk ook de rest van de dag het ov zullen verstoren – maken deel uit van een week van acties tegen voorgenomen kabinetsplannen rond de AOW, WW en WIA.

Woensdag leggen ook schoonmakers en werknemers in de metaalsector het werk neer, aldus de FNV. Dit lijken de enige acties waar het publiek hinder van zal ondervinden.

Lees ook

Het kabinet is weer terug bij af met de grote bezuinigingsplannen op sociale zekerheid