Vakbond FNV organiseert woensdag een landelijke werkonderbreking waarbij medewerkers van trein, bus, tram en metro pas om 8.00 uur beginnen met werken. Daardoor rijdt er in de vroege ochtend vrijwel geen openbaar vervoer.
De actie is een protest tegen de kabinetsplannen voor bezuinigingen op de sociale zekerheid. Volgens FNV raken de maatregelen alle werkenden en uitkeringsgerechtigden.
De werkonderbreking duurt officieel van 4.00 tot 8.00 uur en de NS heeft besloten om tijdens de actie de volledige dienstregeling stil te leggen. Daardoor kunnen reizigers in de ochtend nauwelijks gebruikmaken van de trein. De NS adviseert reizigers daarom om hun reis in de ochtend uit te stellen.
Ook in de schoonmaakbranche wordt gestaakt en daarom vraagt de NS aan reizigers of zij hun afval zo veel mogelijk mee willen nemen.
De staking valt samen met acties in het bus-, tram- en metrovervoer, waardoor ook alternatieve reisopties beperkt zijn. Er zijn enkele uitzonderingen op de stilgelegde dienstregeling. De zogenoemde Airport Sprinter tussen Amsterdam Centraal en Schiphol rijdt wel, net als de Eurostar naar Londen en Parijs. De internationale treinen Eurocity (Direct) en ICE rijden tijdens de stakingsperiode niet.












