Napi egy pohár? Ugyan, az még nem árt – tartja a legenda, a szakemberek azonban nem így látják. Nagyon nem.A Washingtoni Egyetem (Seattle) kutatói úgy találták, hogy még a mérsékelt alkoholfogyasztás is növelheti bizonyos rákos megbetegedések kialakulásának kockázatát. A szakemberek az alkoholt és a rákot érintő szakirodalmat tekintették át, és amit találtak, az nagyon aggasztó.A bizonyítékok egyértelműen azt mutatják, hogy a rendszeres alkoholfogyasztás – függetlenül annak mértékétől – összefüggésbe hozható a mell- és vastagbélrákkal, valamint más daganattípusok növekvő kockázatával is. A legjelentősebb veszélynek azonban továbbra is a túlzott alkoholfogyasztás számít – derül ki a Nature Health című tudományos folyóiratban közzétett megállapításokból. https://hvg.hu/tudomany/20260522_alkoholfogyasztas-karos-hatasa-vizsgalat-kevesebb-alkoholA szakemberek négy adatbázisban összesen 16 szisztematikus áttekintést hajtottak végre, amelyekben összesen 843 (!) kohortvizsgálat és eset-kontrolltanulmány volt. A kutatók azt vizsgálták, hogy az alkohol hogyan befolyásol 20 különböző egészségügyi kimenetelt – összegez a Gizmodo.A letaglózó eredmények alapján az alkohol fogyasztása mind a 10 vizsgált daganattípus kialakulásának kockázatát növelte, még akkor is, ha valaki csak keveset ivott. Ez átlagosan napi egy pohár ital alatti mennyiségnél is fennállt. A rákon túl, más betegségek esetében már nem voltak ennyire egyértelműek az eredmények, noha kis mértékű növekedés megfigyelhető volt.Az azonban egyértelműen kimutatható, hogy minél több alkoholt fogyaszt valaki, annál jelentősebb a kockázat. https://hvg.hu/tudomany/20250818_magas-vernyomas-uj-iranymutatasok-szivbetegseg-kezeles-egeszseges-eletmod-alkoholÁltalánosságban azonban az eredmények tükrében kijelenthető, hogy az alkohol már kis mértékben is káros, ha valaki rendszeresen fogyasztja. Igen, akkor is, ha a napi átlag nem éri el az egy poharat sem.Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.