La consellera d'Igualtat i Feminisme, Eva Menor, ha reivindicat aquest divendres una Catalunya de "respecte i dignitat" davant els discursos d'odi i l'LGTBIfòbia, fenòmens que veu en augment. En l'acte commemoratiu previ al Dia de l'Orgull, que se celebra cada 28 de juny, Menor ha avisat que els drets del col·lectiu LGTBIQ+ "encara no són conquestes irreversibles". "Davant els retrocessos, responem amb més drets i més orgull", ha afegit. PublicidadLa consellera també ha subratllat la tasca feta per les generacions passades, que permetrà albirar un "futur d'orgull compartit". La commemoració oficial ha arrencat amb el desplegament simultani de les banderes LGTBIQ+ a les balconades de l'Ajuntament de Barcelona i de la Generalitat. Precisament, l'alcalde de la ciutat, Jaume Collboni, ha confirmat aquest divendres que el consistori treballa per a la creació d'un centre o memorial municipal LGTBIQ+ a la ciutat. La consellera ha centrat el seu discurs en el reconeixement a les persones que han "construït" la societat actual, "més lliure" i on tothom "pot estimar qui vulgui, viure la seva identitat amb molta més plenitud". També ha recordat el bagatge de Catalunya per la lluita pels drets LGTBIQ+, amb la primera manifestació de l'Orgull el 1977. "Una història que va continuar amb el reconeixement de les parelles del mateix sexe a la legislació civil catalana, molt abans que en altres territoris", ha assenyalat Menor. "És la història d'una lluita compartida, protagonitzada sobretot per les persones del col·lectiu, però que també ha comptat amb moltes altres persones que han entès que la igualtat i la llibertat no són drets d'uns quants, d'uns pocs, sinó que són drets de tothom", ha celebrat. L'escriptor barceloní Jordi Lozano, conegut com a Jordi Petit, ha llegit el manifest del Departament amb motiu del Dia de l'Orgull, el primer que se celebra amb la nova llei dels drets de les persones LGBTIQ+ i l'erradicació de l'LGBTI-fòbia en marxa. "Una llei que situa Catalunya novament a l'avantguarda europea en la defensa dels drets LGTBIQ+", ha afegit. Petit ha recordat a les institucions que "no poden mirar cap a una altra banda" quan es produeixen agressions contra el col·lectiu i ha definit el Dia de l'Orgull com "la responsabilitat col·lectiva de garantir que les noves generacions puguin créixer sense por, violència i sense haver d'amagar qui són". PublicidadCentre memorial a BarcelonaPel que fa al centre o memorial municipal LGTBIQ+ a Barcelona, l'alcalde Collboni ha explicat que estarà dedicat a preservar la memòria històrica del col·lectiu, amb espais expositius, arxiu documental, programes d'investigació acadèmica i activitats de sensibilització permanent contra l'LGTBIfòbia. L'alcalde ha avançat que estan en converses amb la Generalitat per a la creació d'aquest centre o memorial per coordinar-ne els fons i que l'espai tingui "prou simbolisme i representació".L'alcalde ha defensat que aquesta iniciativa és "justa, necessària i convenient" i ha reivindicat que la ciutat està "orgullosa d'estar al capdavant" en la defensa del col·lectiu LGTBIQ+.