Toen Megaron Txucarramãe vorige week in Parijs sprak met een adviseur van het Franse ministerie van Milieu, begon hij te huilen. Uit machteloosheid, vertelt de 76-jarige Braziliaanse inheemse leider in het Amsterdamse kantoor van Greenpeace International. Megaron bezocht Frankrijk eerder: in 1989 vroeg hij president François Mitterrand om de Amazone te beschermen. In 2000 herhaalde hij die boodschap tegen president Jacques Chirac.

Sindsdien is een groot deel van het Amazonewoud verdwenen of aangetast. Wetenschappers waarschuwen dat grote delen van het bos dicht bij een kantelpunt komen waarop het regenwoud zichzelf niet langer in stand kan houden. De sojateelt dringt steeds verder door in de Amazone, terwijl illegale goudzoekers, garimpeiro’s, rivieren en bosgebieden aantasten. Oorspronkelijke bewoners worden met geweld verjaagd, ondanks afspraken over landrechten of het wettelijk toewijzen van stukken land aan inheemse groepen.

Nu is Megaron, die net als de andere leiders bij zijn voornaam wil worden aangesproken, opnieuw in Europa. Hij bezoekt vier landen in twee weken en spreekt met politieke leiders in Parijs, Den Haag, Brussel en Rome. Ze spreken over klimaatverandering, ontbossing, de gevolgen van illegale goudwinning en de geplande spoorlijn Ferrogrão, die volgens hen verdere uitbreiding van de soja-industrie richting hun leefgebieden mogelijk maakt. En over de noodzaak inheemse en lokale groepen centraal te stellen in de wereldwijde afspraken over bosbescherming.