Australië was een half jaar geleden het eerste land ter wereld dat een socialemediaverbod invoerde voor kinderen onder de zestien. Maar in de praktijk blijkt dat een groot deel van de kinderen toch nog actief is op de platformen. Uit een recent Brits onderzoek dat verscheen in de British Medical Journal blijkt dat 85 procent van de jongeren alsnog een account heeft.
De regering van premier Anthony Albanese wil het verbod daarom strenger handhaven. Het is duidelijk dat "techbedrijven trucs toepassen en het absolute minimum doen", zegt hij. "Er zijn nog steeds veel te veel kinderen actief op sociale media."
Na de aanscherping van de wet verdubbelen de boetes voor techbedrijven tot 99 miljoen Australische dollar (60 miljoen euro). Ook krijgt de overheidsregulator eSafety meer bevoegdheden om onderzoek te doen naar overtredingen. De aanpassing van de wet moet nog wel langs het Australische parlement.
Op dit moment lopen er in Australië vijf onderzoeken vanwege het niet naleven van de wet, naar Instagram, Facebook, YouTube, Snapchat en TikTok.
Veel landen die zelf een verbod overwegen bekijken hoe de wet uitpakt in Australië. Deze maand kondigde ook het Verenigd Koninkrijk een soortgelijk verbod aan, dat volgend jaar moet ingaan. Toch is er nog steeds twijfel of een verbod wel echt werkt, zeiden experts eerder tegen NU.nl.












