vandaag, 12:01Over een paar dagen is het zover. Dan kan de gemeente Urk eindelijk écht van start met het 'unieke' Energienet Urk. De lancering zou eigenlijk al vorig najaar gebeuren, maar de afspraken met de bank over de financiering lieten veel langer op zich wachten. De puntjes op de i zetten, duurde maanden in plaats van weken.Nu zegt de gemeente Urk er klaar voor te zijn, máár op de achtergrond doemen er vragen op over één van de belangrijkste pijlers onder het warmtenet. Vriesgigant Americold zou met een enorm vrieshuis op bedrijventerrein Port of Urk namelijk een belangrijke bijdrage moeten gaan leveren aan het energienet. Onder meer de restwarmte van dát bedrijf zou de huizen in de naastgelegen Zeeheldenwijk op Urk warm moeten houden in de toekomst. De eerste paal had al in het najaar van vorig jaar in de grond moeten zitten. Maar de start van de nieuwbouw van Americold lijkt net voor de bouwvakvakantie nog ver uit het zicht. Dit terwijl het internationale vriesconcern voor eind oktober verplicht is om te starten met de bouw.'No further updates'De gemeente Urk verwijst voor vragen door naar Americold. Maar het Amerikaanse moederbedrijf achter de Urker vriesonderneming houdt na maandenlang contact met Omroep Flevoland ondanks meermaals aandringen de kaken stijf op elkaar."Als beursgenoteerd bedrijf kunnen wij niet vooruitlopen op mogelijke projecten voordat daar formele goedkeuring voor is en deze openbaar zijn gemaakt. Op dit moment hebben wij hierover niets meer te melden." In plaats daarvan zegt een woordvoerder 'happy' te zijn om algemene trends in de 'logistiek binnen de koelketen' met Omroep Flevoland te bespreken. Een allerlaatste verzoek om een reactie op de bouwplannen is sinds 4 juni onbeantwoord gebleven.'Niet afhankelijk van één bron'Volgens de gemeente Urk is er geen vuiltje aan de lucht. De huizen die vanaf dit najaar in de tweede fase van de Zeeheldenwijk gebouwd gaan worden zullen 'gegarandeerd' een aansluiting krijgen op het warmtenet, schrijft een woordvoerder. "Energienet Urk is niet afhankelijk van één specifieke bron, maar maakt gebruik van een breed palet aan warmte- en koude bronnen. De visindustrie draagt hieraan bij door (vooral in de zomer) haar restwarmte beschikbaar te stellen."Maar op bedrijventerrein Port of Urk zijn er helemaal nog geen visbedrijven (in aanbouw) die op grote schaal restwarmte kunnen leveren. Americold zou voor zover bekend het eerste bedrijf zijn dat ging starten met de bouw en dus ook met de eerste visverwerkende activiteiten. Zolang dat bedrijf niet in productie is, zullen woningen in de woonwijken ernaast aangewezen zijn op reguliere warmtepompen.Volgens een woordvoerder van de gemeente gaan de nieuwbouwhuizen zelf ook warmte en koude produceren. "Deze gesloten, energetische kringloop van ‘seizoensbuffering’ via de WKO’s is dusdanig in balans, dat het Energienet gedurende een aantal jaren ook kan functioneren zonder aanvullende warmte-inbreng vanuit de visindustrie." Maar de gemeente zegt al jaren dat juist de koppeling met de visindustrie 'de kip met de gouden eieren' is op Urk. Komt die koppeling niet, of pas veel later tot stand, dan zal het verwarmen van huizen zorgen voor meer stroomverbruik. En de restwarmte van de visbedrijven moest een netcongestie op Urk juist voorkomen.Dus zal de gemeente achter de schermen waarschijnlijk niet blij zijn dat grootschalige visindustrie op Port of Urk niet van de grond lijkt te komen. Dat komt overigens ook door de grote problemen die er al zijn op het bedrijventerrein met de stroom- en watervoorziening. Zowel Liander(opent in nieuw venster) als waterbedrijf Vitens(opent in nieuw venster) moeten vaak nee verkopen(opent in nieuw venster) aan bedrijven die op Port of Urk willen bouwen.Wethouder bracht warmtenet 'aan de man'De koopovereenkomst met Americold voor de grond in Port of Urk werd vorig jaar oktober gesloten door toenmalig wethouder Middelkoop. Dat was vlak voor zijn vertrek naar Katwijk, waar hij burgemeester werd.De toenmalig wethouder klonk op dat moment louter positief: "Het is mooi om te zien dat Port of Urk nu concreet vorm krijgt. Steeds meer ondernemers zijn er al aan het bouwen en het is positief dat ook een groot bedrijf als Americold nu de volgende stap zet. Zo kan ik met vertrouwen afscheid nemen, wetend dat het bedrijventerrein zich verder blijft ontwikkelen."Het was ook wethouder Middelkoop die het warmte- en koudenet aan de Urker gemeenteraad wist 'te verkopen'. Na jaren van vergaderen, honderden technische vragen en raadsleden die grapten maagzuurremmers(opent in nieuw venster) nodig te hebben, mocht de wethouder de plannen definitief maken. Daarbij voerde Middelkoop zelf de druk ook flink op: "Als u dit jaar niet kiest, dan maakt u een strategische blunder", zei hij in 2023 tegen de raad. Een raadslid zei vlak daarvoor te vrezen voor een eigen Floriade-debacle. Maar Middelkoop waarschuwde dat Urk bij te veel getreuzel de boot zou gaan missen. En dus kwam er in de zomer van 2024 groen licht(opent in nieuw venster) vanuit de gemeenteraad. De totale investering voor het warmtenet zou over alle jaren opgeteld richting de dertig miljoen euro gaan, was op dat moment de inschatting.