"Het klopt inderdaad dat alle nieuwe aanvragen vanaf 1 juli op een wachtlijst komen te staan", zegt een Enexis-woordvoerder. Op 1 juli verandert de manier waarop de ruimte op het stroomnet wordt toegewezen. Aanvragers met maatschappelijke prioriteit, zoals de politie en ziekenhuizen, krijgen voorrang.
Dat is nodig omdat de capaciteit op het stroomnet schaars is. Volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) moet die schaarste eerlijker worden verdeeld. Tot 1 juli houdt Enexis altijd een klein stukje van het elektriciteitsnet gereserveerd voor kleinverbruikers, bijvoorbeeld bij nieuwbouwwoningen of een zwaardere aansluiting in de meterkast. Dat is vanaf volgende week dus geen optie meer.
Vanaf 1 juli moet per elektriciteitsstation opnieuw worden berekend hoeveel capaciteit er landelijk gezien daadwerkelijk beschikbaar is onder de nieuwe regels. De verwachting is dat vervolgens per september duidelijk gaat worden welke aanvragen alsnog kunnen worden aangesloten en welke langer moeten wachten.
Netcongestie is een groeiend probleem in Nederland. Dat komt doordat we veel meer elektriciteit gebruiken én opwekken. "We stappen massaal over van benzine naar elektrische auto's en van gas naar warmtepompen en elektrisch koken. Hierdoor stijgt het stroomverbruik", zegt Theo Scholten van Netbeheer Nederland.










