"Het klopt inderdaad dat alle nieuwe aanvragen vanaf 1 juli op een wachtlijst komen te staan", zegt een Enexis-woordvoerder. Op 1 juli verandert de manier waarop de ruimte op het stroomnet wordt toegewezen. Aanvragers met maatschappelijke prioriteit, zoals de politie en ziekenhuizen, krijgen voorrang.

Dat is nodig omdat de capaciteit op het stroomnet schaars is. Volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) moet die schaarste eerlijker worden verdeeld. Tot 1 juli houdt Enexis altijd een klein stukje van het elektriciteitsnet gereserveerd voor kleinverbruikers, bijvoorbeeld bij nieuwbouwwoningen, een zwaardere aansluiting in de meterkast of voor nieuwe, kleinere bedrijven. Dat is vanaf volgende week dus geen optie meer.

Eerst moet per elektriciteitsstation opnieuw worden berekend hoeveel capaciteit er daadwerkelijk beschikbaar is onder de nieuwe regels. Dat staat gepland voor het najaar. Pas daarna wordt duidelijk welke aanvragen alsnog kunnen worden aangesloten en welke langer moeten wachten. In sommige gebieden blijkt misschien dat er helemaal geen ruimte meer is, ook niet voor nieuwbouw of grootverbruikers.

Volgens het energiebedrijf is die zorgvuldige herverdeling noodzakelijk om de betrouwbaarheid van het elektriciteitsnet te waarborgen. "We willen voorkomen dat het net overbelast raakt en willen stroomuitval zoveel mogelijk beperken."