Nederland sluit zich aan bij de door de VS opgerichte Pax Silica-alliantie, die probeert een zelfstandige toeleveringsketen voor de AI-industrie te verwezenlijken. Sjoerd Sjoerdsma, minister van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (D66), ondertekende deze samenwerking dinsdag tijdens een tweedaags bezoek aan Washington DC. Als thuisbasis voor belangrijke leveranciers aan de chipindustrie, zoals ASML, ASM International en Besi, is Nederland een cruciale partner.
Pax Silica (Latijn voor ‘silicium vrede’, genoemd naar het basismateriaal voor halfgeleiders) werd in december 2025 door de regering-Trump in het leven geroepen. Andere landen die meedoen zijn onder meer Australië, Japan, Israël en Zuid-Korea. Geen enkel machtsblok heeft alle verschillende bouwstenen in handen voor een zelfstandige ‘tech-stack’, van mijnen voor grondstoffen voor chips, tot chipfabricage, datacenters en uiteindelijk AI-modellen.
Hoewel de Amerikaanse president Trump weinig opheeft met internationale samenwerking, hebben de VS dus hun bondgenoten nodig om minder afhankelijk te worden van de door China gecontroleerde zeldzame metalen. Die vormen de grondstof voor chips, nodig voor de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie (AI). Zowel de VS als China wil een voorsprong in AI opbouwen, om hun economische en militaire slagkracht te vergroten.











