A szív- és érrendszeri betegségekre szakosodott American Heart Association (AHA) új tudományos értekezése szerint a felnőttek többsége nyugodtan elfogyaszthat napi akár öt csésze kávét is. Sőt, a rendszeres kávéfogyasztás a stroke, a diabétesz, valamint a szívelégtelenség csökkent kockázatával is összefüggésbe hozható.A kávézás jótékony hatásaira már több vizsgálat is felhívta a figyelmet – például a hosszabb, egészségesebb élethez is hozzájárulhat az ital fogyasztása, sőt, a rendszeres ülőmunka káros hatásait is semlegesítheti. Legutóbb pedig arra derült fény, hogy a májproblémák kockázatát is csökkentheti.Mint az ABC News kiemeli, az orvosok sokáig tanácsolták a szívproblémákkal küzdő embereknek, hogy lehetőség szerint kerüljék a stimulánsokat. A friss áttekintés azonban jelentős fordulatot hoz e téren, mivel különbséget tesz a természetes kávébab, valamint a szintetikus koffein között.A régi irányelvek rendszerint alacsonyabb színvonalú tanulmányokra támaszkodtak – ezzel szemben az AHA most olyan klinikai vizsgálatokat is figyelembe vett, amelyek kimutatták, hogy még azok a betegek esetében is, akik átestek valamilyen beavatkozáson a szabálytalan szívritmus kezelésére, a napi kávéfogyasztás 39 százalékkal csökkentette a kiújulás kockázatát.Emellett a rendszeres kávéfogyasztás 20–30 százalékkal csökkentette a 2-es típusú diabétesz kiújulását is – derül ki a Circulation című tudományos folyóiratban közzétett eredményekből. https://hvg.hu/tudomany/20260703_kavefogyasztas-jotekony-hatasok-maj-egeszsege-betegsegek-megelozese-kutatasA szervezet ugyanakkor felhívja a figyelmet egy fontos részletre: egyáltalán nem mindegy ugyanis, hogy hogyan készíti el a kávét, ugyanis még ez is hatással lehet a potenciális előnyökre. Az egészséggel kapcsolatos előnyöket csak a filteres, valamint instants kávéknál figyelték meg – a hagyományos, nem szűrt változatoknál, mint mondjuk az eszpresszónál, a french press-technikával készült kávénál, valamint a török kávénál nem. Utóbbiak ugyanis megőrzik a cafesztol nevű természetes vegyületet, amely emeli az alacsony sűrűségű lipoprotein szintjét – ez az a „rossz koleszterin”, amely idővel hozzájárulhat az artériák rögösödéséhez.Fontos megállapítás továbbá az is, hogy a szívet érintő pozitív változások nem figyelhetők meg a magas koffeintartalmú, szintetikus termékekre, mint például az energiaitalok vagy a koffeintabletták. Sőt, az AHA felhívja a figyelmet, hogy a magas koffeintartalmú energiaitalok összefüggésbe hozhatók a szív- és érrendszeri károsodásokkal.Ezek az italok még az egészséges felnőtteknél is hirtelen vérnyomás-emelkedést vagy szívritmuszavart okozhatnak, pláne nagy mennyiségben.Az egészséges napi koffeinbevitel maximuma nagyban függ a genetikától is – húzzák alá a szakemberek. Míg egyesek akár napi 400 milligrammnyi, azaz 3–5 kávéscsészényi koffeint is bevihetnek minden további nélkül, másoknál ennél jóval kevesebb is alvásproblémákat vagy a vérnyomás megugrását okozhatja.Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának tudományos felfedezésekről is hírt adó Facebook-oldalát.
Próbált már így kávézni? Azt mondják, hogy érdemes, mert jót tesz vele a szívének
A kutatók szerint napi akár 5 kávét is megihat, csak jót tesz vele a szívének. Az viszont nem mindegy, hogy milyen formában viszi be a szervezetébe a koffeint.








