Verstappen crashte zaterdag in Q3 bij de kwalificatie. Hij was bezig met een verbetering van zijn tijd en dacht zich te kunnen verzekeren van een plek op de eerste startrij. In de voorlaatste bocht ging het mis voor de viervoudig wereldkampioen. Hij wist daarna niet waar het aan lag, maar daar is Red Bull nu wel achter.

"We verloren aan de achterkant van de auto aerodynamische performance", zegt Mekies in een statement van het team. Het probleem zou zitten in de achtervleugel. Die kan openklappen op bepaalde stukken van het circuit, maar die sloot niet goed meer. Daardoor verloor Verstappen de controle over de auto.

"Max had geen kans om die bocht goed door te komen. Als team nemen we de volledige verantwoordelijkheid. We bieden hem daarom onze excuses aan", zei Mekies die daarmee zijn hand volledig in eigen boezem stak.

Door de crash kwam Verstappen niet verder dan de vijfde plek bij de kwalificatie. George Russell pakte pole, ondanks dat hij die tijd neerzette onder een gele vlag. Ook Charles Leclerc, Lewis Hamilton en Kimi Antonelli starten voor Verstappen.

De race begint zondag om 15.00 uur op de Red Bull Ring in Oostenrijk. Verstappen won al vijf keer in Spielberg. Daarmee is hij recordhouder.