"Ik weet niet wat er gebeurde. Het is heel lastig uit te leggen. In bocht zes voelde de auto al heel raar aan", zei Verstappen een klein half uur na zijn crash. "Hij brak heel agressief uit. Op dat punt kon ik de auto nog best goed corrigeren."
In de voorlaatste bocht ging het wel mis voor Verstappen. "Ik draaide aan het stuur en hij brak helemaal uit. Dus dat is wel heel apart. Dat is voor mij niet te verklaren. Het is niet dat ik opeens heel veel harder de bocht in ging. Je kunt wel een momentje hebben, maar nu was het opeens totaal weg."
Verstappen was na een paar moeizame trainingen juist zeer goed op weg in de kwalificatie. Hij was in Q3 zelfs lange tijd de snelste coureur achter Kimi Antonelli en Russell. "We hebben inderdaad wel een stapje vooruit gezet in de kwalificatie. Voor mij was dat ook een beetje een verrassing, want dat had ik ook niet helemaal verwacht."
Verstappen denkt niet dat hij pole had kunnen pakken als hij niet was gecrasht. "De laatste sector is Mercedes altijd heel sterk. Ik denk dat de derde plek wel haalbaar was. Het voelde wel redelijk goed aan, maar we komen net dat laatste tekort om mee te doen om pole."
Voordat Verstappen in de bandenstapel belandde, had hij al een tijd neergezet. Daardoor begint hij zondag vanaf de vijfde startplek aan de race. George Russell pakte pole. De Grand Prix van Oostenrijk begint zondag om 15.00 uur.










