NOS Sport•vandaag, 19:25De snelste tijd van George Russell in de kwalificatie voor de Grand Prix van Oostenrijk zorgt voor gefronste wenkbrauwen in de Formule 1-wereld. Na een crash van Max Verstappen in de voorlaatste bocht, verbeterde Russell zijn tijd.De Engelsman maakte echter geen fout volgens de wedstrijdleiding, en hij mocht zijn rondetijd behouden. Daardoor start hij morgen op poleposition. "Het is een bocht waar je best veel kunt zien, en ik had gas flink losgelaten en wilde de situatie beoordelen zodra ik bij de bocht kwam, om te zien of de auto daar stond", vertelt Russell over het moment waarop hij op de bewuste bocht afreed.Enkele gele vlagDe crux zit hem, zo lijkt het, bij de organisatie. Normaliter wordt er bij een crash, zeker op een snel punt, met een dubbele gele vlag gezwaaid. Rijders moeten dan fors van het gas en rondetijden kunnen niet verbeterd worden.Toen Russell naar de betreffende bocht reed, was er op het elektronische paneel afwisselend een enkele gele vlag, en zelfs een groene vlag te zien. Bij enkel geel volstaat een 'kleine lift', en zo geschiedde. Russell ging minimaal van het gas en hield genoeg voorsprong over om de snelste tijd neer te zetten."Aangezien er alleen een enkele gele vlag was, was ik er vrij zeker van dat er geen gevaar was. En zodra ik de bocht inreed, zag ik het groene licht al voor me, en ik dacht eigenlijk dat de auto was doorgereden, omdat ik de auto helemaal niet zag. Hij lag zo ver van de baan af dat ik de auto helemaal niet zag. Pas toen ik achteraf de herhaling bekeek, zag ik dat hij ver in de muur lag. Dus ja, ik was blij dat gezond verstand de overhand had", zegt Russell over de keuze voor 'enkel geel'.De Engelsman verdedigt die keuze nog verder: "Ik heb de auto (van Verstappen, red.) niet eens gezien omdat de uitloopzone zo ver weg is, en ik denk dat in dat geval een enkele gele vlag de juiste beslissing was, want een dubbele gele vlag duidt op direct gevaar," zei hij."Ik denk dat ik alles goed heb gedaan om de situatie volledig onder controle te houden, en dat is heel wat anders dan bij een dubbele gele vlag."Verstappen snapt oorzaak crash nietVerstappen zelf geeft bij Viaplay aan niet te begrijpen waarom het misging. "Ik weet niet wat er in de laatste ronde gebeurde. Ik had al 'overstuur' (auto brak uit, red.) in bocht 6, wat raar was. Daar verloor ik wat tijd mee.""Ik wist dat er wat marge in de laatste sector was, maar ik stuurde in en de auto was helemaal weg. Ik kon het niet eens corrigeren. We moeten kijken naar de achtervleugel, want dit was apart."zondag 3 mei, 00:01Tweede startplek Miami grote opsteker voor Verstappen: 'Had ik niet gedacht'zaterdag 13 juni, 07:01Formule 1-dilemma Mercedes: mag Antonelli blijven winnen of verdient Russell steun?zaterdag 6 juni, 19:03Verstappen tevreden met tweede startplek achter 'potentiële kampioen' Antonellimaandag 8 juni, 06:07Piepjonge Antonelli wordt vernedering voor ervaren Mercedes-teamgenoot Russell