De ‘raamwerkovereenkomst’ tussen Libanon en Israël, die de landen in de nacht van vrijdag op zaterdag ondertekenden, is volgens Hezbollah-leider Naim Qassem „vernederend, schandelijk en een verraad van de soevereiniteit [van Libanon]”. Dat melden internationale persbureaus zaterdag op basis van een verklaring van Qassem.

In de overeenkomst staat onder meer dat het Israëlische leger zich pas terugtrekt uit Libanon wanneer de door Iran gesteunde strijdgroep Hezbollah volledig ontwapend is. Qassem, die niet aan tafel zat bij de onderhandelingen, noemt het akkoord nu „ongeldig”.

Het koppelen van de Israëlische terugtrekking aan de ontwapening van Hezbollah is volgens Qassem „een zeer gevaarlijk voorstel dat alle rode lijnen overschrijdt”. Hij beschuldigt de Libanese regering ervan de bezetting van het land te legitimeren door het ondertekenen van de overeenkomst, die de mogelijkheid van een Israëlische ‘bufferzone’ in Zuid-Libanon laat bestaan.

Qassem stelt dat de bepalingen uit het Amerikaans-Iraanse Memorandum van Overeenstemming, dat op 17 juni werd gesloten, nageleefd moeten worden. Daarin staat niets over de ontwapening van Hezbollah. Ook de Israëlische bezetting van Libanon wordt niet specifiek benoemd. Wel hebben de VS en Iran „en hun bondgenoten in de huidige oorlog” in het Memorandum verklaard „de militaire acties op alle fronten, inclusief in Libanon” per direct en permanent te beëindigen.