„No Scotland, no party!”, zingen de duizenden Schotse fans woensdagavond aan het begin van hun wedstrijd tegen Brazilië in het Miami Stadium op het ritme van Seven nation army. Maar het Schotse feest lijkt na een 3-0 nederlaag tegen Brazilië voorbij, want Schotland kan alleen door een wonder nog als een van de beste nummers drie door.
Daarmee zou er ook een einde komen aan een supporterstour die de afgelopen weken Amerikaanse steden een fanervaring gaf die ze niet eerder zagen. In Boston, waar Schotland van Marokko verloor en van Haïti won, dronk de Tartan Army, zoals de Schotten genoemd worden, de lokale biervoorraden leeg. „Ze vulden de stad met het geluid van doedelzakken, liedjes en ondoordringbare accenten”, schreef The Boston Globe na afloop. „De kroegen waren afgeladen en de Schotten maakten overal waar ze kwamen vrienden.” Kop van het artikel: „Vanaf het begin smoorverliefd, rouwt Boston om het vertrek van de Tartan Army”.
De tienduizend Schotse voetbalsupporters die naar een honkbalwedstrijd van de Red Sox gingen maakten zelfs zoveel indruk, dat de club na afloop de Schotse voetbalbrief in een formele brief bedankte voor de ervaring. „Kilts en Schotse vlaggen vulden ons stadion met een spirit die in de Amerikaanse sporten geen gelijke kent”, schreef de club. Ook The Boston Globe bedankte de Schotten: „We zullen het plezier dat jullie onze stad brachten nooit vergeten”, schreef de krant in een paginagrote advertentie.











