„Stop deze waanzin”, waarschuwde Volker Türk, de Hoge Commissaris voor de Mensenrechten van de VN, afgelopen donderdag. Hij riep op tot onmiddellijke internationale actie om de belegering van de Soedanese stad El Obeid door de paramilitaire RSF te voorkomen. Die vecht sinds april 2023 een oorlog uit met het Soedanese regeringsleger om de controle van het land. Türk vreest voor een herhaling van de gruwelijkheden die de RSF vorig najaar pleegden in de stad Al Fashar, de hoofdstad van Noord-Darfur.
„We hebben dit scenario [het omsingelen van de stad] al eerder gezien,” zei Türk. „We weten waar het toen toe leidde en kunnen niet toestaan dat de vermijdbare wreedheden die we afgelopen jaar in Al Fashar en het vluchtelingenkamp Zamzam zagen, zich herhalen.”
Eerst omsingelde de RSF Al Fashar en liet het niets meer binnen in de stad om de bevolking uit te hongeren. Toen het vervolgens de stad op het regeringsleger veroverde, trokken de paramilitairen volgens getuigenissen van huis tot huis. Amnesty International documenteerde hoe ongewapende mannen werden geëxecuteerd, gegijzeld of mishandeld. Volgens VN-onderzoekers richtte de RSF zich openlijk tegen de niet-Arabische bevolking, waaronder Zaghawa en Fur. Vrouwen en meisjes werden volgens Amnesty op grote schaal slachtoffer van seksueel geweld.











