Het Duitse treinverkeer was stilgelegd nadat een storing het digitale radiosysteem GSM-R had getroffen. Dat systeem wordt gebruikt voor de spoorwegexploitatie en communicatie op het netwerk van Deutsche Bahn. Het spoorbedrijf liet weten dat het gestrande passagiers voorzag van vouchers voor taxi's en hotels.
Inmiddels is het treinverkeer weer op gang gekomen, maar reizigers moeten rekening houden met "aanzienlijke vertragingen en kortstondige uitval van treinen", meldt de afdeling Regio Mitte van Deutsche Bahn op X.
De storing had ook gevolgen voor bepaalde forensentreindiensten van Deutsche Bahn, waaronder het volledige S-Bahn-netwerk van Berlijn. Lokale vervoerders in diverse steden meldden uitval of vertragingen. In Hamburg bleef de metro wel normaal rijden.
Ook particuliere spoorwegmaatschappijen werden getroffen. Metronom, dat regionale passagiersdiensten in Noord-Duitsland verzorgt, meldde dat al zijn treinen hinder ondervonden.
Lees reacties, stel vragen aan de redactie, geef respect en praat mee over het belangrijkste nieuws.












