Het Zeeuwse Statenlid Martin Bos heeft in twee jaar tijd als eenmansfractie van Forum voor Democratie meer dan 10.000 euro aan belastinggeld uitgegeven aan eten en drinken. In 2023 in 2024 ging hij 117 keer uit eten, blijkt uit documenten die Omroep Zeeland opvroeg bij de provincie Zeeland. Geen partij komt bij dat declaratiebedrag in de buurt, schreef de omroep maandag. Ook partijen met meerdere Statenleden niet: de BBB kwam in 2024 met negen Statenleden nog niet tot de helft van het bedrag dat Bos in zijn eentje terugvroeg.

Politieke fracties krijgen jaarlijks geld voor kosten die ze maken om hun werk goed te kunnen doen. Over hun uitgaven moeten ze verantwoording afleggen. De meeste partijen huren van het gemeenschapsgeld een fractiemedewerker in om debatten voor te bereiden, maar Bos besteedt 88,5 procent van zijn vergaderuitgaven aan etentjes. „Thuisbezorgd, McDonald’s of op het terras: ze zitten er allemaal tussen”, schrijft Omroep Zeeland. De bonnetjes van Bos tellen in 2023 en 2024 op tot een bedrag van 10.500 euro.

Bij wijze van wederhoor zegt Bos tegen Omroep Zeeland dat hij de belastingbetaler juist een dienst heeft bewezen door geen fractiemedewerker aan te nemen, terwijl Omroep Zeeland Bos in 2024 nog uitriep tot „de grote afwezige” in het Zeeuwse parlement. Uit onderzoek bleek toen dat hij „geen enkele keer” was komen opdagen bij een commissievergadering van de Provinciale Staten. In die vergaderingen wordt over te nemen besluiten gedebatteerd. Bos liet 38 keer verstek gaan. „We hebben daar bewust voor gekozen, om op een andere manier effectief te zijn”, zei hij daarover.