Het was de afgelopen dagen al warm in Nederland, en het wordt alleen maar warmer. Met name vanaf woensdag kunnen de temperaturen in delen van het land oplopen tot 37 of 38 graden. Dat zijn extreme temperaturen voor deze tijd van het jaar. Door klimaatverandering, versterkt door het gebruik van fossiele brandstoffen, komen dergelijke weersextremen steeds vaker voor. Weerinstituut KNMI meldt dat Nederlandse zomers steeds minder koele, en steeds meer warme en tropische dagen kennen.
De situatie in Nederland valt nu nog in het niet bij de hitte in zuidelijker Europa. In Frankrijk, waar afgelopen weekend drie mensen overleden door aan hitte gerelateerde oorzaken, kwam de temperatuur boven de 41 graden uit. Nog nooit was het in zoveel Franse regio’s waarschuwingscode rood en maandag wordt mogelijk de warmste dag ooit gemeten in het land.
In Spanje, Engeland in Duitsland worden de komende week recordtemperaturen verwacht. In maart en mei van dit jaar werden al Nederlandse warmterecords gebroken. Of dat deze week weer gebeurt, is nog afwachten.
Zeker tot woensdag is het in alle provincies behalve Groningen en Friesland code geel vanwege aanhoudende hitte. Dit betekent dat ouderen en mensen met een kwetsbare gezondheid klachten kunnen krijgen tijdens normale bezigheden. Gezonde mensen kunnen ook last krijgen van uitdroging of oververhitting tijdens zwaardere lichamelijke activiteit. Advies: let op uw huisdieren, blijf uit de zon en drink genoeg water — ook als u geen dorst heeft.













