De Spaanse justitie doet al langere tijd onderzoek naar Gómez. De ultraconservatieve en ultrakatholieke groep Hazte Oír, die banden heeft met extreemrechtse organisaties, had een aanklacht tegen haar ingediend.

Gómez zou misbruik hebben gemaakt van haar positie als vrouw van de premier. Zo zou ze geld van haar man hebben gebruikt om haar carrière een boost te geven.

De rechtbank heeft nu besloten dat er een rechtszaak komt en dat Gómez het land niet mag verlaten. De vrouw van de premier gaat in beroep tegen het besluit.

Sánchez is woedend. De premier stelt dat zijn vrouw onschuldig is en dat de rechtbank "in de verhalen van extreemrechts trapt". Veel politici uiten kritiek op het besluit van de rechter. De oppositie gebruikt de rechtszaak voor eigen gewin en wil dat Sánchez aftreedt.

Lees reacties, stel vragen aan de redactie, geef respect en praat mee over het belangrijkste nieuws.