zaterdag, 20:03Het is de plek van talloze eerste liefdes, bier en breezers. Vrijdagavond kwamen oud-bezoekers van discotheek Vios in Hengelo er voor de laatste maal de dansvloer onveilig maken. De uitgaansgelegenheid die eerder bekend stond als Empire New York maakt plaats voor woningen.Op 21 juli levert eigenaar Sander Leurink de sleutel in, maar niet voordat er nog één keer uitbundig is gefeest. Dat gebeurde vrijdagavond tijdens Groothuis X New York. Inderdaad, de roemruchte discotheek Groothuis - die al veel eerder ten onder ging - is er ook bij betrokken. Leurink sloeg de handen ineen met de gebroeders Leuveld, zonen van de voormalige eigenaar van Groothuis. Groothuis was jarenlang een van de grootste concurrenten van Empire New York, maar tijdens het afscheidsfeest wordt er ongetwijfeld met een glimlach geproost op die tijd.WoningbouwWaar Empire New York in de jaren zeventig, tachtig en negentig dé plek was voor uitgaanspubliek uit heel Twente, maakt het pand binnenkort plaats voor woningbouw. Nadat de gemeente Hengelo het pand in 2024 had aangekocht, kreeg Leurink nog twee jaar de tijd om het pand te gebruiken voor evenementen en feesten. Zelf had hij gehoopt op een langere overgangsperiode, maar Hengelo denkt al snel te kunnen bouwen. De 47-jarige Leurink, die cafés bezit in onder meer Hengelo en Enschede, heeft de droom van een nieuwe discotheek nog niet opgegeven. In 2024 vertelde hij dat er plannen lagen voor een nieuwe uitgaansgelegenheid in het voormalige Dux aan de Markt. Dat plan is inmiddels van tafel: "Discotheek Dux is van de baan, maar ik ben nog altijd actief op zoek naar een locatie voor een discotheek. Dat is toch waar mijn hart ligt." Tijden veranderenMeer dan dertig jaar lang was Leurink betrokken bij de discotheek aan de Beekstraat. Vanaf zijn zestiende werkte hij bij het toenmalige Empire New York. De drang om samen het weekend te vieren is een stuk minder gewordenIn 2017 nam hij het bedrijf over van zijn werkgever. "Daarna kwam natuurlijk corona; dat was zeker voor grootschalige horeca zoals discotheken niet makkelijk. We gingen die periode in met gemiddeld 1800 bezoekers en kwamen eruit met een stuk of vijftig. Toen zijn eigenlijk al de eerste gesprekken ontstaan met de gemeente over mogelijke woningbouw."Er zijn ook andere ontwikkelingen die een voortbestaan van de discotheek in de weg staan. "Het is natuurlijk nooit één ding. Het heeft ook iets te maken met prijsstelling en met sociale media. Iedereen weet tegenwoordig alles van elkaar en spreekt de hele dag met elkaar. De drang om samen het weekend te vieren is er een stuk minder dan pak en beet tien, twaalf jaar geleden."'Mensen zijn daar volwassen geworden'Desondanks kijkt Leurink met een glimlach terug op het bestaan van de discotheek. Die heeft niet alleen voor hem, maar ook voor veel bezoekers een bijzondere betekenis gehad. "Vele tienduizenden mensen zijn daar volwassen geworden en hebben er mooie avonden beleefd."Volgens Leurink vlogen de kaarten voor het afscheidsfeest de deur uit. "Nog één keer helemaal los en proberen het oude discotheekgevoel terug te brengen." Dat gevoel roept bij veel bezoekers herinneringen op aan hun jeugd, weet de horecaman: "De gemiddelde leeftijd van de kaartkopers is 45 jaar. Het was de oude garde die afscheid komt nemen van het pand."
Laatste discotheek van uitgaansstad Hengelo sluit de deuren: 'Einde van een tijdperk'
Het is de plek van talloze eerste liefdes, bier en breezers. Vrijdagavond kwamen oud-bezoekers van discotheek Vios in Hengelo er voor de laatste maal de dansvloer onveilig maken.










