vandaag, 17:18Groot verdriet bij kinderen in Zeist. Wekenlang werkten ze samen aan het bouwen van een hut. Maar van de gemeente moeten ze die nu afbreken. "Irritant", vindt Stijn (9) dat. "Omdat we heel veel moeite hebben gedaan."Dat er flink wat werk in de hut zit, is te zien. Houten balken zijn de basis voor het dak, dat stevig in elkaar getimmerd is. Bovenop die balken ligt zeil, zodat het binnen niet nat wordt als het regent. Daar weer overheen ligt gras en stro. Binnenin is een flinke ruimte uitgegraven, zodat er genoeg ruimte is voor iedereen. De bosrijke omgeving waar de hut in staat maakt het plaatje compleet: het is een waar speelparadijs voor de kinderen uit de buurt.Tien buurtgenootjes tussen de 6 en 10 jaar oud werkten er samen aan. Na ongeveer vijf weken was het bouwwerk klaar, vertelt moeder Shanna Deurloo. Maar toen hij nét af was, maakte een voorbijganger een melding van de hut bij de gemeente. Boa's kwamen de hut bekijken en oordeelden: hij moet weg. Stijn, Livia en hun buurtgenootjes laten zien hoe ze de hut hebben gemaakt:'Beter dan binnen zitten'Volgens de gemeente is de hut groot en diep, waardoor hij "een andere aantrekkingskracht krijgt". Na de melding zijn meerdere drankflessen en blikjes gevonden, laten ze weten. "Ook zijn er andere signalen die wijzen op een verblijfplaats voor anderen na zonsondergang. In zo'n geval moeten we als gemeente ingrijpen."De ouders van kinderen snappen dat, maar vinden het ook heel jammer. "We zien onze kinderen graag buiten", zegt Michiel van Heugten, vader van twee van de bouwers. Vader Mark Smits voegt toe: "Dat ze samen naar buiten gaan, eropuit trekken, belevenissen hebben hier. Ik denk dat dat beter voor ze is dan binnen zitten."Brief aan de kinderburgemeesterLivia Smits (9), een van de huttenbouwers, laat het er voorlopig niet bij zitten. Zij schreef een brief aan de kinderburgemeester van Zeist met de vraag of die aan de politie wil vragen of de hut niet gewoon mag blijven staan. Dat zou Stijn ook het liefst willen. Want niet alleen hebben de kinderen veel moeite gestopt in de hut, hij heeft er ook in geïnvesteerd. "Ik heb ook wat geld uitgegeven voor die nieuwe schep.”Kinderen moeten boomhut afbreken van gemeente: 'Triest dat dit niet meer kan'(opent in nieuw venster)