dinsdag, 13:19Er is nog geen steen gesloopt van het verouderde winkelcentrum Meerzicht in Zoetermeer. Half maart werden bouwhekken geplaatst en kondigde de gemeente en de bouwer aan dat de sloop en renovatie zouden starten. Maar een bezwaarmaker gooide roet in het eten. Omwonenden maken zich boos over de bouwhekken die een deel van de parkeerplaats blokkeren.Maar drie maanden later ligt winkelcentrum Meerzicht er nog net zo bij als in maart. 'Er is sindsdien niets gebeurd, geen enkele sloopwerkzaamheid', bekent Jan Bovy van projectontwikkelaar CLS. Vlak voor de start van de sloop werd een bezwaar ingediend tegen de omgevingsvergunning. 'We moesten op het allerlaatste moment besluiten de start van de sloop uit te stellen. Er is wel gekeken of we toch niet al iets konden doen, maar dat was niet efficiënt. Dus we hebben het geheel on hold gezet', zegt Bovy.Inmiddels is het bezwaar ingetrokken. 'De partijen zijn er samen uitgekomen', laat een woordvoerder van de gemeente Zoetermeer weten. Meer wil ze er niet over kwijt. Ook de projectontwikkelaar wil geen informatie geven over de inhoud van het bezwaar.Veertig parkeerplekken afgezetDe bouwhekken die op 16 maart zijn neergezet, zijn in de tussentijd niet weggehaald. 'Niet parkeren tot en met 31 juli', vermeldt een bord. Zo'n veertig parkeerplekken zijn daardoor onbruikbaar. Tot grote frustratie van omwonenden. 'Je moet hier overdag altijd zoeken naar een parkeerplek. Mensen gaan met de RandstadRail naar hun werk en parkeren hier', zegt een man die vanaf zijn flat uitkijkt op het winkelcentrum.RuimtegebrekEen vrouw vult aan: 'Alle bewoners van de flats, het personeel van de kantoren, de bezoekers van de sportschool, het winkelend publiek en de gebruikers van de RandstadRail moeten hier parkeren. Voor de afsluiting was er ruimte genoeg, maar nu...'Bovy snapt de frustratie. 'Toen we de hekken plaatsten, waren we ervan overtuigd dat de sloop zou starten. Daarna ga je in de wachtmodus. We wilden ze niet weghalen en een week erna weer terugzetten.'Nu het bezwaar is ingetrokken, staat de projectontwikkelaar de popelen om te starten met de sloop. 'We zoeken naar een datum. We kunnen nu eenmaal niet per direct beginnen. Als die datum echt nog ver in de toekomst is, halen we de hekken wel weg.'Flinke vertragingDe bouw van de nieuwe appartementen en het nieuwe deel van het winkelcentrum stond gepland voor juli. 'Dat gaat zeker niet lukken. Je moet eerst slopen, voordat je kan bouwen', zegt Bovy.Wanneer dan wel? 'Dat ligt eraan wanneer we kunnen gaan slopen. We zijn helaas geen uitzondering in de bouwwereld en lopen flinke vertraging op.'Winkelcentrum wordt opgeknapt voor 21 miljoen euro, winkeliers en bewoners kritisch - Omroep West(opent in nieuw venster)Protest tegen bouw flat met 12 verdiepingen op plek supermarkt: 'Soms moet je nee zeggen tegen idee' - Omroep West(opent in nieuw venster)