NOS Wielrennen•vandaag, 22:461:26Kooij net op tijd fit voor de Tour: 'Voldoende trainingsarbeid kunnen doen'Zijn ambities 'dwongen' Olav Kooij afgelopen winter van wielerploeg te wisselen. Een hardnekkig virus gooide echter roet in het eten. De topsprinter was een half jaar uit roulatie. Maar nu is hij terug en lijkt zijn droom - in Tour de France om de dagzeges strijden - alsnog verwezenlijkt te worden. "Ik hoop het."Die woorden sprak de 24-jarige coureur na zijn tweede plaats in de tweede etappe van de Ronde van België van donderdag. Een resultaat dat Kooij goed deed. "Gisteren maakten we wat foutjes, maar vandaag heb ik mijn sprint kunnen rijden. Tweede in dit veld is niet slecht."Tim Merlier was een maatje te groot voor de Nederlandse spurter, maar hij hield Jasper Philipsen, tienvoudig ritwinnaar in de Tour, wel achter zich. "Je kunt een hoop zien in trainingen en andere data, maar uiteindelijk tellen de koersen. Dan is het lekker om zo terug te komen."Kooij verruilde na het vorige seizoen Visma-Lease a Bike voor Decathlon-CMA CGM. Bij de Nederlandse formatie kwam het sprintkanon door de focus op klassementsrenner en tweevoudig Tourwinnaar Jonas Vingegaard niet in aanmerking voor een optreden in de Ronde van Frankrijk. En dus koos de Numansdorper eieren voor zijn geld.Mentaal lastigDoor het opgelopen virus liet het debuut voor zijn nieuwe werkgever echter lang op zich wachten. "Het was een virus waardoor ik vooral heel erg vermoeid was. Erg frustrerend. Ik ben wel gewend om af en toe een paar dagen ziek te zijn, maar dit hield heel erg lang aan.""Mentaal was het lastig. We maakten telkens plannen om terug te komen, maar als dat dan een paar keer niet lukt... Toen heb ik gezegd: eerst herstellen en weer opbouwen, zonder er een datum op te plakken."Pas op 28 mei verscheen Kooij in de Boucles de la Mayenne voor het eerst in het Decathlon-shirt in een wedstrijd. Een dag na de proloog sprintte hij in de eerste etappe meteen naar de winst. "Die eerste koers was erg belangrijk", blikt hij met tevredenheid terug.Dat geldt ook voor zijn verrichtingen in de Ronde van België, al blijft hij wel realistisch. "Dit is nog niet de Ronde van Frankrijk, hè. Maar de trainingsarbeid die ik de afgelopen maanden heb kunnen doen, is echt wel voldoende om in goeden doen in Barcelona aan de start te staan."Mooie combinatieIn de Catalaanse stad gaat de Tour op 4 juli van start met een ploegentijdrit. Daar zal naar verwachting ook de Fransman Paul Seixas zijn opwachting maken in de Decathlon-gelederen. Het 19-jarige wonderkind bewees dit voorjaar als een van de weinigen in het peloton zich te kunnen meten met de vaak ongenaakbare Tadej Pogacar.De vraag rijst natuurlijk of dat bij de Franse formatie wel kan: een supertalent voor het klassement en een van de beste spurters van het peloton in één Tourploeg. "Ik denk het wel", is Kooij optimistisch. "Ik denk dat het een mooie combinatie is."Wat Kooij betreft komt zijn Tour-debuut dus niet in het gedrang, al zal hij het dan wel misschien met wat minder hulp in de slotfases moet stellen. "Hoe dat eruit zal zien is lastig te zeggen. Maar met een kleinere sprinttrein kan het ook. Zeker.vrijdag 29 mei, 16:57Kooij wint bij rentree in peloton meteen eerste massasprint in Frankrijkdinsdag 19 mei, 11:13Topsprinter Kooij hersteld van hardnekkig virus, volgende week debuut voor nieuwe ploegzondag 31 mei, 17:25Kooij sprint bij rentree ook naar winst in laatste etappe Boucles de la Mayennemaandag 4 mei, 11:11Franse wielersensatie Seixas (19) maakt debuut in Tour de France