vandaag, 05:00Bijna dertig kilometer IJsseldijk tussen Zwolle en Olst gaat de komende jaren op de schop. De dijk wordt versterkt en verhoogd, zodat het achterland beter beschermd is tegen hoogwater. Vandaag geven de betrokken partijen het officiële startsein.De dijk moet het gebied tussen Zwolle en Olst beschermen tegen hoogwater. Het gaat om het stuk vanaf de Haereweg in Olst tot de Spooldersluis in Zwolle. Als de dijk nu doorbreekt, kan het water tussen Olst en Zwolle één tot drie meter hoog komen te staan. Een groot deel van Salland krijgt in dat geval te maken met wateroverlast.Dijk niet veilig genoegUit onderzoek blijkt dat de dijk onvoldoende scoort op het gebied van stabiliteit en sterkte van de bekleding. Ook is de dijk op een klein aantal plekken niet hoog genoeg. Op meerdere plekken kan zand onder de dijk worden meegenomen door het hoogwater. Dat kan leiden tot verzwakking en inzakken van de dijk. Dat wordt piping genoemd.Waterschap Drents Overijsselse Delta en Boskalis voeren de werkzaamheden uit. Ze werken samen onder de naam IJsselwerken. De dijk wordt de komende jaren in fases versterkt. Vandaag wordt het officiële startsein gegeven in Herxen, waar het werkterrein van IJsselwerken is gevestigd.