vandaag, 22:18Korte nachten, bomen die verdwijnen en twee jaar overlast. Nancy Postuma zucht diep als ze denkt aan de versterking van de IJsseldijk tussen Olst en Zwolle. De inwoonster van Herxen woont op de dijk en gaat de komende jaren het nodige merken van de werkzaamheden. "Het zal een periode pittig zijn."Het startsein voor het versterken van de bijna dertig kilometer lange dijk werd vanochtend gegeven met het begraven van een tijdscapsule vol wensen voor de dijk over 100 jaar. Die wensen begonnen allemaal met de tekst: 'Beste IJsseldijk, ik wens jou voor de toekomst...' Leerlingen Emma Timmer en Lenthe Talens, beiden 13, gaven het officiële startschot. Dit gebeurde onder het oog van bestuurders, projectpartners, omwonenden en andere betrokkenen.De komende acht jaar wordt er aan de dijk tussen Zwolle en Olst gewerkt. Het startsein is gegeven in Herxen, waar een deel van de dijk wordt verlegd. Buurtbewoners gaan er het nodige van merken.Met het verhogen van de dijk moet het gebied met circa 300.000 inwoners de komende tientallen jaren veilig zijn voor hoogwater. Momenteel scoort de dijk op een aantal plekken nog onvoldoende op het gebied van stabiliteit en sterkte van de bekleding. Daarnaast kan zand onder de dijk worden weggenomen door het hoogwater. Dit wordt piping genoemd.Bestuurslid: 'Ver vooruit kijken'Volgens bestuurslid Hans Wijnen van Waterschap Drents Overijsselse Delta zijn deze aanpassingen nodig voor de toekomst. "Het heeft onder andere te maken met klimaatverandering. De dijk is niet meer sterk genoeg voor de waterstanden die we verwachten."Een opvallend onderdeel van het project is de dijkverlegging bij Paddenpol. De IJssel krijgt meer ruimte daar en daarom wordt de dijk verlegd. Dit moet zorgen voor meer riviernatuur en betere kwaliteit van het water. Dubbel gevoel bewonersHet startsein geeft omwonenden een dubbel gevoel. Uiteraard zijn ze blij dat de versterking zorgt voor droge voeten bij hoge waterstanden, maar ze zullen ook overlast ervaren.Bij Nancy Postema rijden straks vrachtwagens af en aan in haar achtertuin. Dit komt doordat ze vlakbij de dijk woont en aan de andere kant van dijk ligt een Natura 2000-gebied. Daar mogen vrachtwagens niet komen. "Dat snap ik ook wel. We gaan zien hoe het allemaal zijn beloop gaat krijgen." Ze moet een deel van haar boomgaard weghalen, zodat vrachtwagens er kunnen keren. Ook worden opslag en schaftketen op haar terrein neergezet. "We hebben er wel overlast van. Bijna iedereen in het dorp. Maar het is nodig, dat begrijpen we allemaal. Dan maar op deze manier." Want het overleg met het waterschap is in haar ogen goed verlopen. Over een tegemoetkoming voor de overlast moet ze nog wel om tafel.Vanaf 2031 gaat Postema de overlast ervaren, volgens de planning. "Ik had het liever al morgen gehad, dan zijn we er sneller vanaf." Met onder meer een baan in de horeca zal er van uitslapen tegen die tijd weinig komen. "Daar kijk ik niet naar uit. "Het waterschap heeft geprobeerd om met zoveel mogelijk bewoners in gesprek te gaan, om zo eventuele zorgen en bezwaren weg te nemen. Wijnen: "Het is een grote en complexe puzzel waar veel verschillende belangen samenkomen. Maar dat zo'n groot project als dit impact heeft op de omgeving, daar ontkomen we niet aan. Dat is ook het eerlijke verhaal."
Nancy uit Herxen zit komende jaren door dijkversterking in bouwput: 'Het is nodig'
Korte nachten, bomen die verdwijnen en twee jaar overlast. Nancy Postuma zucht diep als ze denkt aan de versterking van de IJsseldijk tussen Olst en Zwolle.








