In een speciaal ingelaste persconferentie in het Mexciaanse Zapopan ging Hong diep door het stof. Zuid-Korea eindigde in een relatief eenvoudige poule met Mexico, Zuid-Afrika en Tsjechië als derde en greep met 3 punten en een doelsaldo van -1 ook naast een ticket voor de acht beste nummers.

"Ik bied aan het Koreaanse publiek dat ons team heeft gesteund mijn nederige excuses aan", zei Hong. "Vandaag treed ik terug. Het is geen makkelijke keuze geweest om deze functie aan te nemen, maar daarna heb ik me tot het einde met alle focus op al mijn taken gericht."

Oud-international Hong was de afgelopen twee jaar bondscoach van Zuid-Korea. "Ik kan niet zeggen dat al mijn beslissingen juist waren, maar ik heb me altijd in het belang van het Zuid-Koreaanse voetbal ingezet. Ik ben hier niet om mezelf te verontschuldigen, maar om verantwoordelijkheid te nemen."

"Ik heb niet aan jullie verwachtingen voldaan en de volledige verantwoordelijkheid daarvoor ligt bij mij", zei Hong tegen Zuid-Koreaanse journalisten. "Ik verlaat vandaag mijn functie, maar mijn hart ligt nog altijd bij het Zuid-Koreaanse voetbal. Ik hoop dat dit team groeit en ik jullie vertrouwen en liefde mag verdienen."

Hong lag zwaar onder vuur in Zuid-Korea na de verrassende uitschakeling op het WK. Zelfs de Zuid-Koreaanse president Lee Jae-myung haalde in een lang bericht op X hard uit naar de bondscoach, die als speler een grote status had in Zuid-Korea.