De Zuid-Koreanen eindigden donderdag na een verrassende nederlaag tegen Zuid-Afrika (1-0) als derde in een poule met verder Mexico en Tsjechië. Ze moesten tot zondag wachten of ze bij de acht beste nummers drie zouden horen voor een plek in de volgende ronde.
Maar Zuid-Korea kwam met drie punten en een doelsaldo van -1 tekort voor een ticket voor de zestiende finales. Het heeft tot woedende reacties in eigen land geleid. Vooral bondscoach Hong moet het ontgelden.
In Zuid-Korea gaan foto's viral waarop te zien is dat winkels hem met bordjes de toegang ontzeggen. Op de website van het nationale parlement een petitie gestart voor het ontslag van Hong. De petitie is al zo vaak ondertekend dat er in ieder geval een onderzoek komt.
Niemand minder dan president Lee deed er via X een schepje bovenop. Hij zegt verbijsterd te zijn door de WK-exit en claimt dat er sprake is van vriendjespolitiek bij de Zuid-Koreaanse voetbalbond. "Als een incompetente persoon wordt aangesteld als leider, is de uitkomst overduidelijk."
Hong kreeg bij zijn aanstelling in 2024 al het verwijt dat hij door vriendjespolitiek bondscoach was geworden. Het Zuid-Koreaanse voetbalicoon, dat 136 keer voor zijn land uitkwam en speler was onder Guus Hiddink op het historische WK van 2002 in eigen land, heeft dat altijd ontkend.












