Terwijl het kwik donderdag richting de 30 graden ging, wandelde Verstappen doodleuk in een lange spijkerbroek door de paddock van de Red Bull Ring. De 28-jarige Nederlander had duidelijk weinig last van de hitte. "Het is warm, maar het is oké. Deze auto's vragen fysiek niet zoveel van me, dus het is prima voor me", zei hij even later in het motorhome van Red Bull Racing.

Verstappen kon tijdens zijn mediasessie in het immense motorhome van Red Bull niet genieten van een goed werkende airco. Die luxe had Kimi Antonelli wel bij Mercedes. Al zou de negentienjarige WK-leider ook prima zonder kunnen. "Ik ben Italiaan, dus ik ben wel gewend aan de hitte."

De hitte heeft er wel toe geleid dat de FIA voor het eerst dit seizoen het hitteprotocol in werking heeft gesteld. De autosportfederatie kan deze waarschuwing afgeven als de gevoelstemperatuur tijdens de race oploopt tot 31 graden.

De FIA moet de waarschuwing wel 24 uur voor de eerste vrije training afgeven. Dat verklaart ook waarom er twee weken geleden tijdens de GP van Barcelona-Catalonië geen hitteprotocol was. De temperatuur bij die race was uiteindelijk hoger dan vooraf was voorspeld, zegt de FIA tegen NU.nl.

Dat het hitteprotocol zo ruim van tevoren moet worden afgekondigd, heeft te maken met de voorbereidingen van de teams. Er moet namelijk een heel koelsysteem in de auto worden gebouwd. Coureurs kunnen vervolgens een speciaal shirt met bedrading dragen. Daar stroomt dan koele vloeistof doorheen.