vandaag, 14:35Volgens organisator Q-dance kon het besluit om Defqon.1 af te gelasten niet eerder worden genomen. Donderdagmiddag om 16.00 uur werd code rood afgegeven vanwege de verwachte hitte. Pas acht uur later volgde de afgelasting(opent in nieuw venster).Volgens woordvoerder Tim Boersma was die tijd nodig om de gevolgen van het besluit in kaart te brengen. "Op het moment dat code rood wordt afgegeven, gaan er heel veel radertjes draaien. Er wordt overlegd met de gemeente Dronten, de hulpdiensten en andere betrokken partijen. Daarnaast moet je kijken hoe je het vervoer regelt en hoe je ervoor zorgt dat iedereen veilig naar huis kan. Veiligheid staat voorop."Volgens Boersma is er bewust voor gekozen om het besluit pas rond middernacht bekend te maken. "Als we dat bijvoorbeeld al om 20.00 uur hadden gedaan, hadden mensen kunnen denken: het is de laatste avond, we gaan nog één keer helemaal los. Code rood(opent in nieuw venster) ging om 00.00 uur in. Dat moment vonden wij daarom het meest verantwoord."Draaiboek lag klaarBoersma benadrukt dat de organisatie voorbereid was op een extreem weerscenario. "Voor zo'n groot festival liggen alle scenario's klaar. Je bouwt eigenlijk een dorp voor 70.000 mensen. Ook dit soort weersomstandigheden staan in onze draaiboeken. Er werd direct een plan van aanpak uit de kast getrokken."Daarbij werden verschillende partijen ingeschakeld, zoals verkeersregelaars, campingbeheer en hulpdiensten. "Zo'n operatie kost tijd. Daarom konden we het besluit niet direct na de afkondiging van code rood nemen."Onrust verwachtNa de bekendmaking ontstond onrust(opent in nieuw venster) op het festivalterrein. Bezoekers trokken hekwerk omver, haalden vlaggen weg en dansten op dixi's. Volgens Boersma had de organisatie rekening gehouden met die reacties. "Je vertelt 50.000 mensen dat het weekend waar ze zo lang naar hebben uitgekeken niet doorgaat. Dan weet je dat er boosheid ontstaat."De politie hoefde volgens hem niet in te grijpen. "De politie was op afstand aanwezig, maar heeft niet ingegrepen. Wel hebben we extra beveiliging ingezet. Uiteindelijk zorgde een groep van ongeveer honderd mensen voor de onrust."Veel bezoekers gaven aan dat zij het nieuws vooral via sociale media vernamen. Volgens Boersma zijn alle bezoekers ook via de officiële festivalapp geïnformeerd. "Alle 50.000 bezoekers hebben een bericht via de app ontvangen. We kunnen natuurlijk niet langs alle tenten lopen om iedereen persoonlijk te informeren."Volgens de organisatie verloopt het vertrek van de bezoekers inmiddels zonder grote problemen. "Er rijden op dit moment 109 bussen af en aan en de uitstroom verloopt soepel."Vergoeding ticketsInmiddels is duidelijk dat bezoekers hun ticket vergoed krijgen. Over andere gemaakte kosten, zoals hotels of vervoer, wil Q-dance nog geen toezeggingen doen."We gaan daar vanaf maandag mee aan de slag en bekijken iedere situatie afzonderlijk. Als iemand een vijfsterrenhotel heeft geboekt, nemen we die kosten niet voor onze rekening. Wel zorgen we ervoor dat mensen die niet naar huis kunnen, onderdak krijgen." Zo worden gestrande festivalgangers in een vakantiepark in Biddinghuizen opgevangen. Of de afgelasting financiële gevolgen heeft voor Q-dance wil Boersma niet zeggen. Wel laat hij weten dat de organisatie verzekerd is.
Q-dance over afgelasting Defqon.1: besluit kon niet eerder worden genomen
Volgens organisator Q-dance kon het besluit om Defqon.1 af te gelasten niet eerder worden genomen. Donderdagmiddag om 16.00 uur werd code rood afgegeven vanwege de verwachte hitte.













