Ja, het is verdrietig, zegt de Duitse Lars (27). Gisteren om deze tijd reden hij en zijn vrienden nog van Keulen naar Biddinghuizen met hun auto vol boodschappen en kampeerspullen. Hun plan: een lang weekend feesten op hardstylefestival Defqon.1, vorig jaar door zijn bezoekers nog verkozen tot het beste festival van 2025. „We komen hier al vijf jaar, ieder jaar opnieuw”, zegt hij. „Iedereen keek ernaar uit om vier dagen lang een geweldige tijd te hebben.”
Minder dan 24 uur later zit het feest er alweer op. Donderdagavond kon er op het terrein van Defqon.1 een paar uur worden gedanst, maar inmiddels moeten Lars en de rest van de ongeveer 55.000 festivalgangers noodgedwongen naar huis. Nadat het KNMI donderdagavond voor het eerst in de geschiedenis een code rood afgaf wegens extreme hitte, besloten festivalorganisatie Q-dance en de gemeente Dronten gezamenlijk de stekker uit deze editie te trekken.
Meldden diverse media donderdagnacht kort na de bekendmaking van het nieuws nog vernielingen door een opgefokte menigte, vrijdag lijkt vrijwel iedereen in Biddinghuizen zich bij de situatie neer te hebben gelegd. Op de wegen rondom het festival kruipt een lange stoet auto’s richting de snelweg. Uit veel van de open autoramen klinkt hardstyle, hardcore of een ander gerelateerd genre. Naast de wegen proberen beveiligers en verkeerswachten in de brandende zon het geheel in goede banen te leiden.











