Rond middernacht kregen aanwezigen te horen dat het evenement werd stopgezet. Bezoekers krijgen tot vrijdag 18.00 uur de tijd om het terrein te verlaten. Voor mensen zonder vervoer worden pendelbussen ingezet.
Na de aankondiging liep de situatie uit de hand toen groepen festivalgangers alsnog het terrein op wilden. Ook zouden bezoekers uit frustratie spullen hebben vernield. Beveiligers en politie probeerden de menigte onder controle te krijgen, waarbij ook honden werden ingezet.
Volgens Omroep Flevoland was de sfeer vrijdagochtend rustiger en verlaten de duizenden campinggasten geleidelijk het terrein.
Volgens organisator Q-dance-directeur Sander Bijlstra was het stopzetten van het festival noodzakelijk. "Op een gegeven moment kom je op een kantelpunt met betrekking tot de veiligheid van je bezoekers en medewerkers. Code rood is dat zonder meer", zei hij tegen persbureau ANP.
Eerder had de organisatie al de capaciteit verlaagd vanwege de hitte. Alleen bezoekers met een weekendticket waren nog welkom, waardoor dagelijks zo'n 15.000 mensen minder toegang hadden.












