26 jun 2026 om 04:56Hoewel Ronald Koeman tevreden is met de 3-1-zege op Tunesië en de groepswinst, weet de bondscoach dat het beter moet bij Oranje. Met Marokko wacht in de zestiende finales een tegenstander van een ander kaliber.Het is maar net hoe je het bekijkt, zei Koeman in de nacht van donderdag op vrijdag (Nederlandse tijd). Ja, Oranje had óók tegen Tunesië een tegendoelpunt gekregen, net als in de groepswedstrijden tegen Japan en Zweden.Maar Oranje had ook drie keer gescoord en eindigde de groepsfase daardoor met tien goals voor. "We maken genoeg goals om wedstrijden te winnen", zei Koeman. "Uiteindelijk gaat het erom dat je er één meer maakt dan de tegenstander."Dat was ook het geval tegen Tunesië. Oranje kwam ook niet serieus in de problemen, op de minuten na de aansluitingstreffer van Hazem Mastouri (2-1) na. Nederland liet bovendien kansen liggen om verder uit te lopen.Toch was Koeman kritisch op hoe Oranje had gespeeld. Nederland kwam snel met 2-0 voor, maar zakte daarna in fases ver weg. En dat tegen een land dat al was uitgespeeld op dit WK. "Ons tempo ging naar beneden en we schakelden minder terug", zei Koeman.'Ik heb ook wel eens op 80 procent gespeeld'Het leidde tot het doelpunt van Tunesië, dat niet op zich staat. Het is zeven maanden geleden dat Oranje voor het laatst de nul hield, op 17 november tegen Litouwen (4-0). Daarna volgden zeven wedstrijden waarin Oranje in totaal negen goals incasseerde.Die statistiek baart Koeman "geen zorgen". "De tegengoal kwam voort uit een hoekschop", zei de bondscoach. "We besteden er veel aandacht aan, maar het moet in dat opzicht beter. Sommige spelers stonden niet goed. We gaan dat met de spelers bespreken."Maar ook naast de hoekschop kreeg Tunesië kansen. Het Afrikaanse land schoot tien keer richting het Nederlandse doel, waarvan vier keer tussen de palen.Koeman wijt het aan gemakzuchtigheid. "Misschien had het ermee te maken dat de wedstrijd al was gespeeld. Dat je dan toch niet meer 100 procent doorloopt, druk zet of omschakelt. Ik heb ook zelf gevoetbald en weleens een man laten lopen of op 80 procent gespeeld." En glimlachend: "Ik ben niet de analist van tegenwoordig op televisie die alleen maar goede wedstrijden heeft gespeeld."Koeman wil desondanks dat de Oranjespelers ervan leren. "Ik zie bij vlagen toch dat het wat te makkelijk gaat. Als het menselijk is, dan zal het de volgende wedstrijd niet meer gebeuren. Tegen een betere tegenstander worden dat soort momenten afgestraft."Zeker een team als Marokko, de nummer zes van de FIFA-ranglijst, heeft de kwaliteiten om Nederland pijn te doen. Oranje speelt in de nacht van maandag op dinsdag om 3.00 uur (Nederlandse tijd) tegen de Afrikaanse kampioen."Marokko is een sterk team. Ze hebben een rechtsback (Achraf Hakimi, red.) die heel aanvallend is ingesteld en ze hebben technische spelers. Als zij aan de bal zijn, moeten we verdedigend goed staan en compacter spelen. Het is duidelijk dat we een sterke tegenstander gaan treffen."Maar Oranje heeft zelf wel aan de verwachtingen voldaan door als eerste in de groep te eindigen. "Er zit zeker verbetering in, maar je bent nooit uitgeleerd in het voetbal. Overall hebben we het goed gedaan. Nu worden we echt getest. Het besef is er dat het beter moet als we ver willen komen."Lees meer over:OranjeRonald KoemanVoetbalWK voetbalStan Wagtman
Koeman weet dat het beter moet bij Oranje: 'Tegen Marokko worden we echt getest'
Hoewel Ronald Koeman tevreden is met de 3-1-zege op Tunesië en de groepswinst, weet de bondscoach dat het beter moet bij Oranje. Met Marokko wacht in de zestiende finales een tegenstander van een ander kaliber.











