Nederland versloeg donderdagavond in de laatste groepswedstrijd op het WK Tunesië met 3-1 en is eerste geworden in groep F. Marokko is in de nacht van van maandag op dinsdag de tegenstander in de zestiende finale. Bondscoach Ronald Koeman is ondanks de ogenschijnlijk makkelijke overwinning niet helemaal tevreden. „Tevreden dat we eerste in de poule zijn geworden wel, maar je kijkt ook naar hoe je de wedstrijd speelt”, zei hij tegen de NOS. „Het waren vandaag ook wel weer momenten, zowel voor de rust als na de rust, dat we heel slordig zijn en het schakelen naar het verdedigen niet snel genoeg doen. En dat is ook wel weer een les.”
Middenvelder Tijjani Reijnders beaamt dat het lang niet de hele wedstrijd even goed was. „Met name in het laatste gedeelte van de eerste helft waren we eigenlijk gewoon heel slordig en hielpen wij hen om terug te komen in de wedstrijd met vooral counters”, zei hij tegen de NOS. „Dat is ook een stukje scherpte en dat mag straks niet gebeuren.” Aanvoerder Virgil van Dijk baalt vooral van opnieuw een tegengoal uit een corner, maar hij heeft ook heel erg genoten van het enthousiaste publiek in Kansas: „Lekker sfeertje, mooi stadion, het viel reuze mee met het weer ook en een goeie overwinning”, zei hij tegen de NOS. „Geweldig begin natuurlijk, maar het is natuurlijk niet zo makkelijk als het lijkt.”Van Dijk verheugt zich nu op Marokko. „Ik verwacht een geweldig team met heel veel voetballende kwaliteiten, ook kwetsbaar en dat moeten we proberen te bestrijden”, zegt hij over Marokko. „Ik heb er heel veel zin natuurlijk, een mooie wedstrijd om te spelen, dus let’s go”.Ook Brian Brobbey, die nu met drie goals topscorer is van Nederland op dit WK, kijkt uit naar de wedstrijd tegen Marokko. „Ik denk dat het een zware pot wordt, want ze hebben een heel goed team en goede individuele spelers ook.”










