Het zogeheten Entry/Exit Systeem (EES) legt de aankomst en het vertrek vast van niet-EU-burgers die voor een korte periode naar een land in de EU gaan. De bedoeling ervan is om een te lange verblijfsduur, valse identiteiten en misbruik van visumvrij reizen tegen te gaan. Het EES geldt alleen voor mensen die toestemming krijgen om naar Europa te reizen.

Sinds de lancering in april kampt het EES met technische problemen. De controlepoorten werken lang niet altijd goed. Verder blijkt dat reizigers die al eerder via het EES zijn geregistreerd alsnog alle controles moeten doorlopen. Op luchthavens van Rome ontstonden lange wachtrijen voor passagiers, zelfs buiten de drukke zomerperiode.

De vliegvelden maken zich zorgen over de zomer, laat topman Marco Troncone weten namens de luchthavens van de stad. Het tijdelijk overslaan van het EES zou de enige manier zijn om "een ramp" te voorkomen. Luchthavenorganisatie ACI Europe vindt dat de processen "beter moeten werken". Een woordvoerder van de Europese Commissie laat juist aan persbureau ANP weten dat het systeem "volledig operationeel" is en dat het "goed functioneert".

Het EES is sinds de lancering ervan omstreden omdat het systeem veel gevoelige persoonsgegevens verwerkt. Zo ontstaat er een grote database met onder meer vingerafdrukken en gezichtsscans. Dat is niet zonder risico, zeiden deskundigen eerder tegen NU.nl. Zo'n centrale databank is gevoelig voor misbruik door bijvoorbeeld hackers, criminele organisaties of buitenlandse partijen.