Tijdens Roland Garros werd afgelopen maand een vergelijkbare protestactie gehouden. Die gold alleen tijdens de mediadag voorafgaand aan het toernooi in Parijs.

Met het aantal minuten verwijzen de spelers naar de 15 procent van de totale inkomsten van de Grand Slam-toernooien die momenteel naar het prijzengeld voor de spelers gaat. Wimbledon maakte eerder deze maand bekend de prijzenpot voor de tennissers met 20 procent te hebben verhoogd, maar dat blijkt nog niet voldoende.

Eerder dit jaar ondertekenden onder anderen de mondiale nummers één Aryna Sabalenka en Jannik Sinner al een open brief aan toernooiorganisaties waarin zij een groter deel van de inkomsten eisen. Toen vroegen ze om 22 procent.

Wimbledon gaat maandag van start. Bij de mannen komen met Tallon Griekspoor, Botic van de Zandschulp en Jesper de Jong drie Nederlanders in actie.

Er doen geen Nederlandse vrouwen mee aan het hoofdtoernooi. Suzan Lamens werd woensdag als laatste Nederlandse uitgeschakeld in de kwalificaties.