En weer wordt er een hoge officier ontslagen door de Amerikaanse minister van Defensie Pete Hegseth. Christopher Donahue, de hoogste generaal voor het Amerikaanse leger in Europa en Afrika, moet zijn functie abrupt neerleggen, melden Amerikaanse media.

Hoewel Hegseth niet gezegd heeft waarom Donahue ontslagen is, past zijn vertrek in een lange reeks. Inmiddels zijn meer dan twintig Amerikaanse legerleiders onder Hegseth vroegtijdig met pensioen gestuurd of ontslagen. Ook Charles Q. Brown, voorzitter van de verenigde chefs van staven (Joint Chiefs of Staff) en Admiraal Lisa Franchetti, de eerste vrouw die benoemd was als hoogste marinecommandant, stopten. Door Hegseths ontslagbeleid heerst binnen de krijgsmacht een „angstklimaat”, schrijft de Financial Times op basis van gesprekken met oud-legerleiders.

Minder militairen in Europa

Donahue’s vertrek is daarnaast opvallend vanwege Hegseths dreigementen om grote hoeveelheden militairen uit Europa terug te halen. De komende zes maanden, waarschuwde Hegseth op de NAVO-vergadering in Brussel, gaat de regering heroverwegen hoeveel militairen en bases ze in Europa willen houden. Eerder kondigde de VS al aan minder schepen, vliegtuigen en drones te zullen reserveren voor de verdediging van Europa.