Een actiecomité van personeelsleden binnen het Openbaar Ministerie, dat zich grote zorgen maakt over het functioneren van de eigen organisatie, heeft zichzelf dinsdag gefrustreerd opgeheven uit onvrede over het handelen van de baas van het OM: procureur-generaal Rinus Otte.

Door te „hoge werkdruk” zijn actievoerders naar eigen zeggen niet meer in staat zich naast hun „reguliere werk” in te zetten voor verbeteringen in de organisatie. Ze stoppen daarom noodgedwongen met actievoeren. In een email die dinsdag onder alle zesduizend medewerkers van het OM is verspreid, schrijven de personeelsleden van de organisatie „de indruk te hebben dat het belang van de medewerker van het OM geen prioriteit heeft bij de voorzitter van het College. Dat baart het actiecomité zorgen”, zo staat in de email, die NRC in handen heeft.

Ook is de werkdruk volgens de actievoerders „onverminderd groot” omdat vacatures niet worden opgevuld

In november vorig jaar ondertekenden zo’n drieduizend medewerkers (de helft van het totale personeel) een brandbrief gericht aan de top van het OM, het College van Procureurs-generaal. In dit schrijven gaven ze naar eigen zeggen „uiting aan de grote zorgen onder medewerkers over de staat van de ICT, de taakstelling en het onvoldoende zichtbare leiderschap vanuit het College”. Als gevolg van de falende ICT-infrastructuur, hoge werkdruk en nieuwe bezuinigingen „is de staat van de rechtsstaat in het geding”, zo stond in de brandbrief die NRC ook heeft ontvangen.