Als de weersverwachtingen uitkomen, is aanstaande donderdag de eerste hittegolf van dit jaar een feit. Nederland krijgt te maken met tropisch warme dagen, vanaf woensdagmiddag geldt in de meeste provincies code oranje vanwege de extreme hitte. Dat betekent dat iedereen in die provincies klachten kan krijgen zoals uitdroging en oververhitting, waarschuwt het KNMI. Alleen in Friesland, Groningen en Drenthe blijft code geel van kracht.

We spreken in Nederland van een hittegolf als de temperaturen minstens vijf dagen boven de 25 graden Celsius liggen, waarvan er drie warmer zijn dan 30 graden. Donderdag is de derde opeenvolgende dag waarop het kwik voorbij de 30 graden zou kunnen stijgen. De maximumtemperaturen in De Bilt, waar het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut (KNMI) gevestigd is, liggen al sinds afgelopen donderdag boven de 25 graden.

De komende dagen leven we in West-Europa onder een zogeheten hittekoepel, een hogedrukgebied dat niet of nauwelijks van zijn plaats komt. „Die koepel werkt als een soort deksel, dat de warme lucht gevangen houdt”, zegt Lone Mokkenstorm, klimaatadviseur bij het meteorologische instituut KNMI. „Die lucht in zo’n hogedrukgebied daalt, waardoor weinig wolken ontstaan. Daardoor warmt het nog meer op. Het is een zichzelf versterkend proces.” De hittekoepel houdt „de regengebieden op afstand”, zodat de verkoeling daardoor ook uitblijft.