De Formule E, waarin onder anderen de Nederlander Nyck de Vries rijdt, strijkt volgend jaar voor het eerst neer op Zandvoort. Er worden dan twee races in één weekend verreden, op 18 en 19 juni.
"We zijn verheugd om de Formule E voor het eerst naar Nederland te brengen met een dubbel raceweekend in Zandvoort", zegt Jeff Dodds, de CEO van de Formule E, in een persbericht. Eerder probeerde Eindhoven de Formule E naar Nederland te halen, maar die pogingen mislukten.
Dodds vindt Circuit Zandvoort de "perfecte locatie" voor het Formule E-debuut in Nederland. Volgens hem zullen de unieke kombochten de nieuwe Formule E-auto's maximaal op de proef stellen. Vanaf volgend seizoen kunnen de auto's ongeveer net zo hard rijden als een Formule 1-auto.
De races op Zandvoort maken deel uit van een uitgebreide kalender van de Formule E. Vanaf volgend seizoen worden er 21 races verreden in plaats van het huidige aantal van zeventien races. Het seizoen begint in december in Saoedi-Arabië en eindigt in juli met twee straatraces in Tokio.
De 31-jarige De Vries is dit seizoen de enige Nederlandse coureur in de Formule E. De recente winnaar van de 24 uur van Le Mans was al eens wereldkampioen in de elektrische klasse. Hij bezet momenteel de tiende plaats in het kampioenschap.











