Zijn jullie goed genoeg om wereldkampioen te worden? Deze vraag aan Denzel Dumfries kwam van een Italiaanse journalist. "Ja, dat zijn wij", was het antwoord van de rechtsback, die met Oranje net met 5-1 had gewonnen van Zweden.

Het antwoord past bij Dumfries. Hij legt de lat altijd hoog, zelfs als een doel onrealistisch klinkt. Als achttienjarige amateurvoetballer van Barendrecht durfde hij hardop uit te spreken dat Oranje zijn doel was, tot hilariteit onder zijn ploeggenoten. Maar inmiddels heeft hij 74 interlands gespeeld en staat hij voor een transfer naar Real Madrid.

Over die transfer wilde hij maandag, tijdens een persmoment van Oranje in Kansas City, niets kwijt. "Geen commentaar", reageerde hij op iedere vraag over de Spaanse topclub.

Over Oranje was hij wel uitgesproken. "Ik geloof oprecht in de wereldtitel. We hebben de afgelopen toernooien naar behoren gepresteerd, maar ditmaal hebben we een groep die in staat is iets bijzonders te bereiken. Als we scherp blijven, zijn we kanshebber voor de wereldtitel."

De dertigjarige verdediger van Internazionale kan inmiddels aardig vergelijken. Het WK in de Verenigde Staten, Canada en Mexico is zijn vierde eindtoernooi met Oranje en qua eindresultaat ging het steeds iets beter. Het begon met de achtste finale op het EK 2021, gevolgd door de kwartfinale op het WK 2022 en de halve finale op het EK 2024.