vandaag, 09:11Wout Weghorst heeft er vertrouwen in dat hij tijdens het WK een bepalende rol kan spelen. De aanvaller uit Borne heeft bewezen dat hij op belangrijke momenten het verschil kan maken, en zegt klaar te zijn wanneer de kans in Noord-Amerika komt.In de eerste twee groepswedstrijden bleef Weghorst negentig minuten lang op de bank. De spits uit Twente zag Oranje gelijkspelen tegen Japan (2-2) en ruim winnen van Zweden (5-1). Bondscoach Ronald Koeman zette hem nog niet binnen de lijnen, maar kan op Weghorst rekenen. “Wanneer het echt moet gebeuren, dan moet ik er staan. Dat zal uiteindelijk het plan worden. Het was nu nog niet nodig. We speelden in de laatste minuten gelijk tegen Japan en hebben een goede overwinning geboekt tegen Zweden.”Tijdens het WK in Qatar bewees Weghorst onder bondscoach Louis van Gaal zijn waarde als pinchhitter door twee keer te scoren in de kwartfinale tegen Argentinië. Daarna zag Koeman tijdens het EK van 2024 met eigen ogen dat de spits als invaller het verschil kan maken. In de eerste wedstrijd tegen Polen viel de Ajacied in, en scoorde hij het winnende doelpunt. “De bondscoach maakt de keuzes en bepaalt per wedstrijd wat hij moet doen. Zolang het goed gaat op deze manier, gaat het goed. Wanneer hij mij nodig heeft, ben ik er klaar voor.”Oranje-fans uit BorneWeghorst is niet de enige uit Borne op het WK in Noord-Amerika. Ook Mats Wieffer zit bij de selectie van het Nederlands elftal. Ook hij speelde nog niet. Op de tribune zijn er een aantal Oranje-fans die van harte hopen op speelminuten voor de twee Twentenaren. De supportersgroep ‘De Heeren van Oranje’ komt namelijk ook uit Borne.Weghorst weet direct over wie het gaat. “Ja, zeker ken ik die”, antwoordt hij desgevraagd. “De supporters met die grote bus en dat enorme spandoek. Ik heb daar een foto van gezien toen ze uit Borne vertrokken. Daar heb ik het met Mats (Wieffer, red.) nog over gehad. We vinden het uiteraard erg leuk dat ze ons zo fanatiek steunen.”Oranje spandoek uit Borne te groot om WK-stadion in te mogen: 'Een metertje'(opent in nieuw venster)Ook namens de familie Weghorst is er een afgevaardigde naar de Verenigde Staten afgereisd. “Mijn vader is overgekomen vanuit Nederland. Hij was bij de wedstrijd tegen Zweden en is er ook bij tegen Tunesië. Hartstikke mooi dat hij erbij is. Ook voor hem hoop ik dat we de derde groepswedstrijd winnen.”Het grote doelEen nieuwe heldenrol zoals tegen Argentinië zou voor Weghorst tijdens dit WK persoonlijk een droomscenario kunnen zijn, maar de aanvaller zet het teambelang voorop. “Uiteindelijk is het toernooi geslaagd als we hier een aantal weken kunnen zijn. Hoe langer we blijven, hoe beter we het doen. Er is maar één doel: we willen op 19 juli in de finale staan. Tot nu toe zijn we goed op weg, dus hopelijk kunnen we dat volhouden.”
Weghorst wacht op zijn volgende WK-moment: 'Dan moet ik er staan'
Wout Weghorst heeft er vertrouwen in dat hij tijdens het WK een bepalende rol kan spelen.











