In de voormalige veemarkthallen in Den Bosch neemt Esther Ouwehand zaterdag voor de tweede keer afscheid als partijleider van de Partij voor de Dieren. De vorige keer, op een congres vlak voor de Tweede Kamerverkiezingen in de herfst 2023, was dat voor de leden een grote schok. Ouwehand raakte verwikkeld in een machtsstrijd met het partijbestuur, die zij uiteindelijk won. Ze keerde terug als partijleider.

Dit is een congres zónder verrassingen. Het afscheid is zorgvuldig uitgedacht en de leiderswissel gaat gepaard met een stroom van applaus en staande ovaties van een paar honderd leden in de zaal. De nieuwe partijleider, Tweede Kamerlid Christine Teunissen, staat al schuin achter Ouwehand op het met planten aangeklede podium. Net als haar voorganger draagt ze roze kleding – het klopt precies.

De Partij voor de Dieren (PvdD) verloor bij in 2023 na de machtsstrijd drie van de zes Tweede Kamerzetels. Bij de landelijke verkiezingen in 2025 bleef de partij steken op drie zetels en ook bij de gemeenteraadsverkiezingen leed zij verliezen. „Dat doet pijn”, zei partijvoorzitter Zwanny Naber zaterdagochtend op het podium. Alsof dat nog niet genoeg was, leidde een conflict over de vraag of de partij zich te veel op ‘mensenonderwerpen’ richtte tot een scheuring in de senaat.