Jordy Geukes is manager van twee Gall & Gall-winkels in Capelle aan den IJssel. Eén zit in een grootwinkelcentrum, waar dagjesmensen komen – van alles wat. En de ander in een buurtwinkelcentrum in een relatief arme wijk. Daar verkoopt hij vooral jenever – aan oudere klanten – en rum aan Surinaams- en Antilliaans-Nederlandse buurtbewoners. Hij kent er vele, het is volgens hem een gezellige zaak.

Maar dit weekend zijn beide winkels dicht. Geukes en zijn twee teams staken, net als het personeel in tientallen Gall & Galls. Ahold-Delhaize, de eigenaar, wil de zondagstoeslag voor zijn personeel namelijk halveren in de nieuwe cao. En dát, zegt Geukes, raakt die mensen hard. Ze gaan er vijf procent op achteruit. Hij werkt al 21 jaar met plezier bij Gall & Gall (sinds zijn achttiende) en is lid van vakbond FNV.

De achteruitgang zit zo: de meeste verkopers in zijn twee zaken werken 48 uur per vier weken. Daar zit één zondagsdienst per vier weken in, die alleen geliefd is omdat je dan dubbel betaald krijgt. „Je krijgt dus niet 48 uur uitbetaald maar 53,5 uur, want een zondagsdienst is 5,5 uur (die telt voor elf). Nu wil Ahold-Delhaize de uren op zondag voortaan maar met 50 procent extra belonen. Straks krijg je bij Gall&Gall voor een 48-uurscontract, met een zondag, nog maar 50,75 uur betaald.”