Het kabinet zit klem met de locatiekeuze voor twee nieuwe kerncentrales. Staatssecretaris Jo-Annes de Bat (Klimaat en Groene Groei, CDA) verwoordt het in een Kamerbrief vrijdag bondig. Het inpassen van twee kerncentrales in Terneuzen is „complex” en in de Eemshaven is „geen draagvlak”. „Het wordt niet makkelijk”, zei de staatssecretaris vrijdag op een ingelaste persconferentie bij het ministerie van Economische Zaken.
Dat Borssele en de Maasvlakte als opties afvielen lekte donderdag al uit. In Borssele was dat vanwege ruimtegebrek, blijkt uit de Kamerbrief. Zo zou onder andere een dijk moeten worden verlegd. Ook zouden er „veiligheidsrisico’s” bestaan door de nabijheid van aardgasleidingen, wat de toekomstige productie van waterstof (dat van die leidingen gebruik gaat maken) in de weg zou zitten. Op de Maasvlakte speelden veiligheidsrisico’s voor het bedrijfsleven en het feit dat de locatie ten koste zou gaan van ruimte voor de industrie volgens het ministerie een rol.
Het kabinet schrijft dat de voorkeur nog altijd uitgaat naar Zeeland, maar dat het onderzoek van Tennet, waaruit bleek dat voor Terneuzen grootschalige investeringen in het stroomnet nodig zijn, de regering voor een „dilemma” plaatst. Als de kerncentrales in Terneuzen belanden, concurreren die direct – door een teveel aan energieproductie voor de vraag aldaar – met de bestaande energieprojecten om de ruimte op het stroomnet. Het stoppen met de kerncentrale in Borssele of het verminderen van plannen voor windparken op zee, vallen dan onder de opties, schrijft het kabinet.











